Zhuhai kruimels - Reisverslag uit Lhasa, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu Zhuhai kruimels - Reisverslag uit Lhasa, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Zhuhai kruimels

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

22 Juli 2007 | China, Lhasa

Tashi Dele!
Ja ja zelfs tibetaans begin ik al onder de knie te krijgen ;-)Zitten nu op de tweede dag van de tour, wat betekent 3900 meter hoogte in Shigatse.Over Tibet snel meer, nog even de laatste verhalen uit Zhuhai. Maandag 4 juni beetje een ordendagje gehad en daarna met Rel naar de Butterfly Love Flower Coffee shop (hehe) gegaan om onze verjaardagen samen even te vieren en de reis door China, Tibet en Nepal vast te stellen. Daarna nog even Hong Qi in gegaan en rond een uurtje of 11 voldaan het bed ingekropen.
Het weekend hadden we met Kim (deense jongen) afgesproken. Mirel had besloten om voor ons Italiaans te koken en daar zeiden wij uiteraard geen nee tegen! Sterker nog, het was zo lekker dat ik voor het eerst van mn leven niet meer kon praten omdat ik zo vol zat (en ik kan veeeel eten!) Daarna het nachtelijke leven van Zhongshan verkend waar we nog een aantal van ons programma tegenkwamen, werd een leuke late avond. Volgende dag in Sky Rose cafe (waar we de vorige avond Long island 1, 2 en 3 genuttigd hadden) onze hoofdpijn weggegeten en met Kim meegegaan naar de schoonheidsspecialist om zijn tattoo bij te laten tekenen. Nadat het meisje dus klaar was met de nagels zette ze bij hem de naald erin...daarna terug naar Zhuhai.

Donderdag 14 juni was ik uitegenodigd door de kunst universiteit. Ik kreeg er een rondleiding en dansles. Was wel erg gaaf. Hebben mooie buitenplaats met waterval en op de tweede verdieping een stuk of 15 kamertjes met piano's. Op elke piano werd wel gepingeld en in 1 kamer was ook een koortje, wat een apart effect gaf. Daarna doorgeraced naar school waar ik mn laatste Jeet Kune Do les had. T regende, dus verhuisten we naar een klas lokaal. Na de les met zn allen in kring op de grond. Was bijzonder...buiten stond de lucht in brand (was inmiddels gestopt met regenen, maar waren nog wel wat wolken en zon was aan het ondergaan)Iedereen kreeg wat te horen over afeglopen seizoen, de leiders spreken geen Engels, maar hadden blijkbaar 1 en ander opgezocht..was mooie afsluitng. Daarna weer doorgestormd naar de muziekschool voor een evenement..erg gaaf, dans, diverse instrumenten en zang. Zaterdag ochtend hadden Mirella haar studenten een morning tea in een restaurant georganiseerd. Daarna ben ik alleen naar Zhongshan gegaan voor afscheidsfeestje van Toni (Duits meisje van het programma) In de Da Fu Yuan (winkelcentrum) kwam ik Marcus&Marcus, Anne (vriendinnetje Marcus die maandje over is en Wilson (dokter die onze acupuntuur heeft gedaan) tegen. Na wat gegeten te hebben met zn allen in een taxi op weg naar "de getto" waar Toni en Kim wonen. Eerst bij hen thuis aan de punch, pasta met vissen ogen (bereid door Wilson) en gezelligheid en vervolgens met de scooter Zhongshan in.Werd weer een leuke avond, behalve dan dat ik een mooie brandwond heb opgelopen door de uitlaatpijp van de motor tijdens het afstappen..
uiteindelijk geslapen bij Sarah samen met Toni en Robbert (Nederlandse jongen die vorig jaar aan het programma mee deed) Volgende ochtend na het opstaat wakker geworden in Sky Rose met een heerlijk ontbijtje en daarna met Sara en Toni wat gewinkeld in Zhongshan. Was een lekker lui dagje. Zelf heb ik nog een tempel bezocht, waar net een mis bezig was en vervolgens met de Riksjaw door de smalle straatjes afgezet bij de Da fu Yuan, waar Kim op me wachtte met mn spullen (die nog bij hem thuis lagen). Na op een verkeerde bus gestapt te zijn uiteindelijk bij de Bus aangekomen richting Zhuhai.

Maandag 18 juni besloot ik naar Foshan te gaan. Er schenen daar een aantal tempels en een tuin de moeite waard te zijn. Ik was om 11 uur bij de halte, maar de bus ging pas om 13:00. Het is een 3 uur durende rit..en bezienswaardigheden sluiten rond 18:00. Ik besloot, na wat gewinkeld te hebben toch te gaan en de rit was prachtig. Eerst de tuin, waar ik lekker door heen struinde en vervolgens naar het potten en pannen dorpje, wat toch watver weg bleek en terug naar het busstation, het was inmiddels 18:30, maar gelukkig gingen er nog genoeg bussen terug. Ik besloot 1 van de laatste te nemen en eerst even met de scooter naar een tempel te gaan die volgens de Lonely nog open was...maar helaas...terug gelopen en op de bus van 20:00 gestapt.

Ik kwam om 23:00 aan in Zhuhai, en bussen naar de universiteit reden niet meer. Met Live (eigenaar Live Bar) had ik gefixt dat Marcus en Marcus in de tuin van Live Bar mochten slapen en besloot bij hun te kruipen. Tot een uurtje of 2 nog binnen bij Live Bar gezeten, terwijl Marcus met wat Chinezen los ging op het podium en daarna wat gedoezeld in de tent. Om half 7 mn spulletjes gepakt en op weg naar de bus. Met haar in de war, korte broek, open been (brandwond) en bebloede linker grote teen (steen in het donker) begaf ik me naar de bus..je had de ogen van de restaurant eigenaar aan de overkant moeten zien toen ik de tent uit stapte haha. Het duurde even voor de bus kwam en kwam uiteindelijk 8.20 aan op de campus...de leerlingen waren even vrolijk en beleefd als altijd..alleen de leraren keken een beetje wazig bij mijn aanzicht..snel gedouched en mn lesplannen doorgegeken en met een glimlach en bruizend van energie voor de klas...

Die woensdag avond waren Chris en ik uitgenodigd voor een evenement op de universiteit naast ons (een enorm complex). Ik baalde een beetje, want er was net een evenement gaande van mn eigen studenten..maar goed..de avond begon een beetje saai, tot dat een aantal mannen gingen break dancen...stond versteld van hun behendigheden!!

Donderdag gingen Mirel en ik naar het Kong Fu Park. Wat erg tegenviel. Door de website en promotie verwachtten we nog al wat..maar er gebeurde vrij weinig en was ook eigenlijk niks te doen..het leukste was nog de berg waar verboden toegang stond...

Vrijdag hebben Mirel en ik Chinese trouw foto's laten maken. Na een lange zoektocht uiteindelijk een betaalbaar zaakje gevonden. Werden met de taxi naar studio gebracht en geheel opgemaakt en ingevlochten met haarstukken en stokjes en andere prutsels. Vervolgens 3 traditionele out fits uit gekozen en met diverse achtergronden en attributen apart en gezamelijk gefotografeert. Daarna ben ik weer naar Foshan gegaan om te stappen met Sebastiaan,Ollie, Tom en Juan. Ontzettend gelachen en de volgende ochten na het ontbijt dan toch echt de Zu Miao tempel gegaan. Bleek toch echt wel de moeite waard omdat er een tentoonstelling was over Kong Fu (toch wel een beetje mijn ding geworden hier), instrumenten en sieraden, ook de tempel was wel aardig. Daarna op de bus gestapt richting Zhongshan voor Zweeds Mid summer feestje (feest uit zweden dus, waar je rond een paal een bepaalde dans danst en zingt..). Was ook weer erg leuk (ondanks dat ik redelijk moe was van de avond ervoor) er waren veel mensen van het programma, zelfs mensen overgekomen uit Beijing en Shanghai die ik lang niet gezien had. Volgende dag met de bus naar Zhuhai, wat verbazingwekkend snel ging.

's avond kwamen 3 studentjes met fruit langs en hebben leuk gekletst en muziek geluisterd...en daarna eindelijk bedtijd!

hehe zucht..heb nu dus alles wel gecovered...sorry om jullie zo te bombarderen hoor met verhalen, maar doe het stiekem ook een beetje voor mezelf. Als we klaar zijn met de tour kom ik weer met een up to date verhaal..tis hier erg bijzonder....

Tot over 2 weken!!

• 23 Juli 2007 - 20:42

Florine:

Heej Marit!
    Jemig, wat een verhalen! Leuk hoor! Bij mij gaat het gelijk weer kriebelen om er op uit te gaan als ik dat zo allemaal lees! Geniet er nog even van!
    -xx-