De eenzame ontdekkingsreiziger - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu De eenzame ontdekkingsreiziger - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

De eenzame ontdekkingsreiziger

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

29 September 2010 | Thailand, Surat Thani

Dag 1:
Where the fuck ben ik aan begonnen..??!!

Dag 2:
Where the fuck ben k aan begonnen..maar aan de andere kant zo op het strand met panorama uitzicht op Thaise eiland eenheden, wat dobberen in de zee en een schatkist aan boeken, biedt toch beter perspectief dan onuitgepakte doosbergen in een regenachtig Jordaan..

Dag 3:
9 muggenbulten, haar dat er uitziet als een conclave manen en krullende dreads, 200 bladzijdes in 'ik haal je op, ik neem je mee' verder, zitten de 7 chakra's weer bijna op de juiste plek en begin ik langzaam een met het Aziatische te worden.Vandaag gaan Frank en Florence trouwen. Florence ken ik nog van de HBO tijd in Haarlen en woont in Hoogeveen waardoor ik haar gedurende mijn Grun periode regelmatig bezocht. De bruiloft was de aanleiding om Thailand het startpunt te maken van deze 6 weekse reis. Het ritje naar het resort waae ze trouwen is al een feestje. Kleine, grote huisjes, omringd door palmen, gebergte, met vogelhuisjes aan veranda's glijden voorbij het raampje van de taxi. Met 40 minuten kom ik aan in het Paradijs dat Tubkaak resort heet. Ze hebben een kamer voor me geboekt voor een budget dat ik per week heb ikgecalculeerd en besef me dat ik het hier even goed van moe gaan nemen alvorens ik weer terugkeer naar de krul/dread manen en negen muggenbulden realiteit.

Een kwaritier heb ik om mezelf klaar te maken voor de viering van de liefde. 1 jurkje heb ik meegenomen en begeef me na het aantrekken ervan richting de kamer van Florence om haar te helpen met de tut praktijken.2 Thaise dames zijn druk in de weer met allerhande krulspelden en fohns en de jurk hangt klaar voor het raam. Het zijn prachtige kamers met buiten een bad. De bruiloft blijkt een uur te zijn uitgesteld en na enige assistentie ga ik nog even naar mijn prinsessenkamer en vermaak mij wat met m'n eigen haar door het te voorzien van een bloem die ik bij het zwembad gevonden heb. Om 11 uur richting de kamer vanwaar Frank naar Florence zal lopen (ze hebben vannacht gewoon samen geslapen hoor, maar even voor het idee) begeleidt door familie (zus met vriend en ouders Frank, zus, vriend, hun kindje en moeder), danseressen, trommels, film- en fotocrew, lopen we een rondje om het resort om vervolgens bij de kamer van Florence uit te komen. Ze ziet er prachtig uit. Daarna wordt eerst op het strand een lampion ter nagedachtenis aan haar vader omgelaten. Een emotioneel moment. Daarna de ceremonie en taart met champagne. Ik mag vervolgens met ze mee de boot op om foto's te maken op verschillende (onbewoonde eilandjes) fantastisch. Naast de vele kleine en grote eilanden, drijven er ook een behoorlijk aantal erme kwallen in zee. Bij terugkomst een uitgebreide lunch en daarna werd ik getrakteerd op een heerlijke Thaise massage. M'n rug kraakte als het hout van een oud boswachtershuisje tijdens een storm in november en voelde me achteraf als herboren.Het diner s avond vond plaats op het strand aan een lange tafel onder een met lichtjes versierde boom. Na de heerlijkheden hebben we in het donker met z'n allen lampionnen opgelaten en ben ik een uur met boek in bad gaan zitten. Daarna in bed gestapt en fijn gespaced op de film "The Spirit": aanrader!

Dag 4:
Na het gezamenlijke ontbijt een paar uur in de hangmat gelezen, bananenmilkshake gedronken en dat alles afgewisseld met een duik hier en daar. Om 16h met de ganze fam richting Au nang alwaar ik mn eerste echt dodge slaapplaats boekte en we vervolgens uit eten gingen en ik van oma's geld een prachtige hand gemaakte zilveren armband kocht nog voor mijn afstuderen. In de Lonely had ik iets gelezen over een Eco tourist club op Ko Yao Noi en heb ik wat rond gevraagd. Er stond een nummer bij en die uiteindelijk gebeld. Afgesproken dat ik de volgende dag op de pier van het eiland zou worden opgehaald. Eilandje was volgens het hostel met de boot bereikbaar 'but nobody really goed there' . "The Beach" - achtige avonturen begonnen zich te ontvouwen in mijn gedachten en begaf ik mij richting bed.

Dag 5
Gisteren had ik met de chauffeur die mij ook naar Tubkaak had gebracht, afgesproken dat hij me om 9.30 op zou halen. Hij was precies op tijd. Ik niet. Om 9.40 reden we 50 minuten richting juiste pier. Hij had geen wissel geld en hem 1000 Baht (ipv 600) gegeven en gevraagd of hij mij morgen weer wilde ophalen en ik hem dan de resterende 200B zou geven.
Na een uur varen met enkel Thaise passagiers aan boord meerde we aan in Ko Yoa Noi en het leek er even op dat er inderdaad the beach activiteiten ondernomen zouden worden.Mr. Boa was niet daar. Maar na een telefoontje van iemand op de pier bleek ik in een lokale bus te kunnen stappen en reed ik het eiland op zonder echt te weten waarnaar toe ik ging. De man des huizes bleek nog onderweg en de vrouw begeleidde mij naar mijn blokhut. Na een uur kwam MR. Boa aan vergezeld van een Duitse: Nadine. Tijdens de lunch bleken de prijzen niet geheel conform zijn website (i'm sorry no update) en Nadine en ik konden ons daar niet helemaal in vinden, in die verdriedubbeling. Na een korte onderhandeling zijn we voor beide partijen op een schappelijke prijs gekomen en konden we het avontuur beginnen. Het begon met een scooter tocht over het eiland en terwijl ik mijn wilde mustang probeerde te temmen (lees scooter automaat)reden we langs en door vissersdorpjes, marktjes, stranden en rijstvelden. Gezien het mijn eerste keer achter het stuur van zo'n ding was (afgezien van een bakbrommer ooit in een koude nacht over Groninger boerenlandweggetjes) is het me 1 keer bijna gelukt het gevaarte om zee(p) te helpen toen we een pier weer afreden..ook Nadine belande (gelukkig) in een greppel zonder krassen of kleerscheuren op te lopen. De rit was heel gaaf en na het eten zijn Nadine en ik getwee de Ko Yoaanse nacht ingereden en op een pier (dat een hangplek voor de locals bleek) onder de sterrenhemel bier, siegaretten en snacks verorberd onder het genot van gespreksstof.

Dag 6:
De volgende ochtend met Mr. Bao bij een etentje een ontbijt genuttigd en samen met Nadine weer over het eiland gecrossed. Vervolgens de boot op richting pier alwaar mijn trouwe taxi chauffeur stond te wachten om mij richting bus naar Surat Thani te brengen. Het plan was om vandaag al in Chaiya aan te komen maar de reis naar Surat Thani was al zo lang dat ik hier ben blijven hangen (Rel: volgens mij de plek waar wij destijds geslapen hebben alvorens naar Ko Samui te gaan: je weet wel waar je gemasseerd ben en waar a1 gedraaid werd ;))Zojuist op een nachtmarktje bij een standje wat gegeten en de omgeving fijn op me in laten werken. Morgen naar Wat San Mokk waar ik tien dagen ga mediteren.

Ciao!

  • 29 September 2010 - 13:35

    Marijke Messak-Oudhf:

    Toe maar, lekker bezug!
    Have fun.
    Pas. Erg leuk dat je met je ma op de bruiloft was! we hebben enorm genoten!

  • 29 September 2010 - 13:57

    Rella:

    Hoi Lieve Rit,

    Wat een leuk verhaal! De bruiloft van Ence klinkt prachtig. Wow, bijzonder om daar bij geweest te zijn lijkt me.
    Oh, en Surat Thani is definitely the place. Ik kan het me nog héél goed herinneren, hihi. LEUK!
    Wat is het plan nu? 10 dagen mediteren? Vertelvertel? Klinkt goed en ik ben érg benieuwd.
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Dikke kus!

  • 29 September 2010 - 21:47

    Yvonne:

    Hoi Marit,
    Hmm, klinkt niet echt vreselijk allemaal. Misschien nog wel prettiger dan hier met alle regen en wind van de laatste tijd. Veel plezier nog, groetjes.

  • 30 September 2010 - 14:05

    Pap:

    Wat leuk allemaal! Heel goed dat je ons hier in deelt, zijn we weer allemaal jaloers!

  • 30 September 2010 - 18:26

    Iris:

    Wauw Maar, das niet verkeerd. Ik hoop meer van je te horen wanneer je uitgemediteerd bent via skype. Hoewel jouw schrijfkwaliteiten er ook niet om liegen. Geniet! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Surat Thani

Marit

Indonesie, Maleisie, Thailand, China, Tibet, Nepal

Actief sinds 29 Okt. 2006
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 50356

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Hike Hoge Kust Zweden

10 Maart 2012 - 10 April 2012

Chris y Marit Peru 2012

23 September 2010 - 05 November 2010

Thailand, Laos, Cambodja, China

05 December 2006 - 05 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: