laatste paar dagen China - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu laatste paar dagen China - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

laatste paar dagen China

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

26 Juli 2007 | Nepal, Kathmandu

Ja ja we hebben hem bereikt...de eindbestemming..Kathmandu! Even nog over de afgelopen weken on the road. Ik was gebleven bij Xian.. de taracotta strijders dus. In onze tour zaten de twee fransen, 2 collega's uit Duitsland en een Australier. Eerst werden we langs twee fabrieken gereden...een een zijde fabriek een vervolgens een Tarracotta fabriek...niet echt interessant uiteraard, maar die zitten nou eenmaal in dit soort tours. Na de fabrieken een opgegraven (oer) bamboe dorp bezocht. Vervolgens na een lunch naar de strijders. Er zijn 3 delen. De eerste, en grootste bevind zich in een grote loods. Echt bizar, duizenden (op ware grootte) soldaten, paarden en soms karren van terracotta..sommigen denken dat de soldaten destijds elkaar gebruikt hebben al voorbeeld. De soldaten bewaken de tombe van een overleden keizer. Deze tombe hebben we na de strijders bezocht en beklommen. Vervolgens een badhuis complex die ooit gebruikt werd door de keizers als zomerverblijf. Enorm complex tegen de bergen aan. Bij thuiskomst hebben we met de Australier hotpot gegeten en na wat foto's op cd gezet te hebben, hebben we de oude stadsmuur beklommen. Deze loopt rondom heel de stad. Het was inmiddels donker en de muur was met rode lampionnen verlicht. Was mooi, beneden speelde zich van alles af, dans, zang en instrumenten. Had de hele avond wel door willen lopen, maar helaas sloot de poort haar deuren om half 10. Daarna heb ik alleen nog een internet cafe opgezocht (bleek nog best een eindje lopen) en rond uurtje of 1 het bed ingedoken. Was overigens een erg leuk hostel. Traditioneel huis met leuke inrichting en opbouw. De volgende dag hebben we eerst een tempel bezocht en bij terugkomst werden we door het personeel uitgezwaaid alsof we er maanden verbleven hadden: met de taxi naar het treinstation. Op het ontzettend drukke station kwamen we Stephanie tegen (collega uit Beijing) en na een redelijk tijdje wachten konden we instappen en vertrokken we met een half uurtje vertraging. Dit keer wel een hardsleeper kunnen regelen en de volgende ochtend kwamen we aan in Chengdu waar een bordje Sim's Guesthouse ons op stond te wachten.

In een taxi gestopt, ingecheckt en op zoek naar een manier om naar Lhasa te komen. Eerst in ons hostel informatie gevraagt en vervolgens, na een lange wandel tocht bij Sams guesthouse terechtgekomen..waar we uiteindelijk de tour geboekt hebben. Helaas zat de trein helemaal vol en hebben we besloten met het vliegtuig te gaan. Officieel was het plan ommet Marcus, Marcus en Anne samen te reizen.. helaas kwamen er er die avond achter (tijdens een drankje met de 3) dat Anne's visum verlopen was en daar nog 5 dagen op zouden moeten wachten..dat kon voor ons niet, aangezien Nepal ook nog lonkt..dus besloten we onze eigen weg te gaan. We besloten wel onze laaste 2 avonden in hun hostel door te brengen en hebben een kamer gereserveerd. Twas elf uur dat we de bar van hun hostel verlieten en zijn met de taxi naar ons hostel gegaan. De volgende ochtend (zaterdag)vroeg op voor de panda breeding centre. Erg leuk! van couveuse babys tot volwassen pandas gezien. Die beesten zijn hartstikke lui, maar ook speels erg schattig. Terug in het hostel wat gegeten en gelezen en op de fiets gestapt richting Sam's om de tour rond te krijgen. Daar kwamen we Anne heel toevallig tegen, waar we mee afspraken om savonds wat te gaan eten (Marcus en Marcus waren op trekking en zij mocht wegens het visum de stad niet uit). Vervolgens nog de tempel en het klooster achter ons hostel bezocht en weer met de fiets naar het restaurant, werd hotpot en gezellig. Daarna zijn rel en ik samen nog naar het oude gedeelte van Chengdu gegaan, waar een podium was..waar eigenlijk weinig gebeurde en besloten naar bed te gaan. De volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan en op de fiets gestapt naar tuin en tempel. Voornaamste reden om vroeg te gaan was omdat Chinezen ontzettend vroeg opstaan en allerlei soorten Chinese Kong Fu in de parken beoefenen. Was erg leuk en om 10:30 bij het hostel ontbijtje naar binnengewerkt en snel spullen gepakt. Rel was beneden aan de praat geraakt met Garrett. Amerikaan die ook naar Tibet wilde en wellicht met ons mee op Jeep tour kon. Leuke jongen en nog even mee gezeten. Toen alleen naar het klooster achter ons hotsel en daar mn lunch gehaald (was vegetarisch restaurant) en in de tuin van het klooster opgegeten.

Vervolgens de taxi in richting nieuw hostel. Marcus en Marcus sliepen daar dus, en het straatje was ontzettend leuke, zandweg, oude huisjes en sa vonds eetstalletjes en terrasjes. In het hostel bleek dat ze een fout hadden gemaakt met onze reservering en werden we naar een hostel om de hoek geloodst (de Loft). Ook erg leuk. Vervolgens dus naar het desbetreffende straatje gegaan, waar een amerikaan bij ons aanschoof en daar BBQ gegeten. Vervolgens kwamen we Anne tegen die ons weer meenam naar haar tafel. Zaten daar 3 amerikanen en later kwamen er nog 2 spanjaarden bij. Werd een leuke avond..en laat..voor de volgende dag hadden we een Chinese kookcursus geboekt.Aangezien we beide vegetarisch zijn hebben we 5 vegetarische gerechten gemaakt...en opgegeten pffff..erg lekker en leuk! Op de terug weg nog een nieuwe rugzak gekocht en bij Sams wat medicijnen tegen hoogte ziekte. Aan de overkant was een kapper en aangezien ik al een half jaar niet in de spiegel van de kapper had gekeken, greep ik die kans maar meteen. Na de kapper nog wat gewinkeld en achter internet..en te laat in bed om de volgende dag om 6 am opgehaald te worden voor het vliegtuig richting Tibet.

Hier laat ik het even bij..Volgende keer onze Tibet trip (wow...) en Nepal!

Nog 1,5 week dus...

• 26 Juli 2007 - 09:56

Pap:

Het is weer een geweldig verhaal, maar ....wat is hotpot?

• 26 Juli 2007 - 10:55

Annemieke:

Wat een verhalen!
    Geniet er nog even van voor je het weet ben je weer thuis.