hitting the weg - Reisverslag uit Chengdu, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu hitting the weg - Reisverslag uit Chengdu, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

hitting the weg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

13 Juli 2007 | China, Chengdu

Zo, inmiddels zit het er alweer op...na ja bijna dan..het lesgeven iedergeval! De laatste paar dagen zijn niet zonder het wegpinken van een traantje her en der verlopen, maar goed dat hoort er nu eenmaal een beetje bij. Vorige week examens afgenomen. De meeste studenten hebben het erg goed gedaan, was van de meeste zelfs erg onder de indruk van hun prestatie..maar..er zijn er toch een stuk of 6 gezakt. Maandag zijn Mirel en ik eerst vroeg opgestaan om naar een eiland met oertekeningen te gaan..helaas de tekeningen niet gevonden maar was wel een avontuur. Vervolgens ben ik met de boot naar Shenzhen gegaan, de rijkste stad van China. Daar de stad overzien vanaf een kantoor gebouw, naar een temtoonstelling van een Chinese schilder geweest en met Juan Sushi gegeten. Juan heb ik leren kennen in Beijing, en was leuk even met hem te ziten zo vlak voor vertrek.
Het einde van deze avond verliep eigenlijk zoals ik hoopte te vinden op reis. Aangekomen bij de haven ging er een bus richting Jida, redelijk richting de campus. De bus stopte toevallig bij de kruissing waar meerdere bussen mijn kant op gaan en ik stapte daar dus uit.. Het was inmiddels kwart over 11, en wist eigenlijk al wel dat er geen bussen meer gingen, maar besloot vol goede hoop een half uurtje te wachten mocht er binnen die tijd niet 1 van mijn bussen voorbij komen dan zou ik een taxi nemen. Na nog geen 10 minuten kwam er een witte gammele bus, vol met chinezen aangescheurd. En de buschauffeur kon me ervan verzekeren dat hij naar Hong Qi ging (dorpje achter de campus) In plaats van 50 yuan voor de taxi hoefde ik aan het gastje met heuptasje dat het geld afhandelde maar 5 yuan (50 cent) te betalen! Onderweg kwam er een plekje vrij bij het raam. In de bus met losse stoelen en opgestapelde chinezen scheen ook een dimlicht, wat het plaatje wel afmaakte. Toen ik eenmaal zat bij het open raampje, met de wind door mn haren, schenen de maan en sterren fel. Er waren ook wat wolken die daardoor mooi opgelicht werden. We reden langs bergen en dorpjes en over lange bruggen met rivieren, waar bootjes met lampjes vaarden…zucht. Ik werd net voor Hing Qi gedropt waar ik een motor aanhield en die me via smalle steegjes voor de deur van de campus afzette..wow…wat een dag :-D
Dinsdag waren de eerste examens. Ik had de studenten in groepjes van 4 verdeeld. Ze moetsen een roleplay voorbereiden en een vraag beantwoorden. Elke klas heb ik daarna nog een half uur in zn geheel gehad om afscheid te nemen. Elke klas heb ik een Engels liedje geleerd en deze zongen we zoals elke les als afsluiting. Kreeg van twee klassen een boek mee met brieven en foto’s van de leerlingen en diverse cadeautjes en werd er een keer een liedje op de radio voor me gespeeld. Ben die week met een aantal leerlingen daar KTV geweest (karaoke is hier de favoriete bezigheid…) en heb met een stel wat gegeten in Hong Qi.
Zaterdag was dan toch echt de dag dat alles in de tas moest passen..helaas werd ik wat grieperig wakker. Vroeg opgestaan en ontbeten met een aantal studentjes. Vervolgens pakken en besloten dat ik toch echt spullen achter moest laten. Uiteindelijk alles in de backpack, handbagage koffertje en twee tassen weten te proppen..met Nina en Mirel gelunched. Nog even langs de dokter voor mn brandwond van de motor en mn mp3 en 4 volgegooid met de data van de computer. Eerst kwam Cyndi langs om een dikke knuffel, een lieve brief en cadeautje te brengen en daarna nog een aantal die mn kast met hier te laten spullen mochten plunderen. Om 13:00 toch echt de taxi in. Swiya nog een briefje toegestopt en naar Gongbei, waar mijn Jeet Kune Do mannen bij de bus zouden staan te wachten. Voor mij was het heel bijzonder dat ze naar de bus zijn gekomen, want deze 3 jongens en Jeet Kune Do zijn in mijn China ervaring erg belangrijk geweest. In de wachthal wat gekletst (voornamelijk met gebaren aangezien 2 van de 3 nauwelijks engels spreken) en nog een paar kiekjes geschoten. Van Lung (oprichter van de JKD club kreeg ik nog een brief toegestopt..welke ik later heb laten vertalen en waarop mooie woorden staan). daarna met zn allen de bus in en afscheid genomen. In China omhelzen jongens en meisjes elkaar niet, maar daar werd toch een uitzondering voor gemaakt ;-) en toen ze wegliepen uit de bus kwamen de tranen toch echt om de hoek kijken....

Op weg dus naar Zhongshan voor diploma en afstudeerfeestje. We sliepen bij Sarah waar Robert (Nederlandse gast diek vorige week heb leren kennen) ook sliep. Eigenlijk heel de avond redelijk ontdaan geweest over het afscheid maar toch leuke avond gehad. S nachts ..om 4 am... kwamen Solaro (medewerker van Work en Travel Beijing) en Kaka (ons contactpersoon van Work en Travel) nog "even" op de thee..

De volgende ochtend vertrokken Rel en ik met taxi naar bus richting vliegveld. Kaka heeft ons per sms adres gegeven van station en vanuit daar dus naar vliegved. Uiteindeijk besloten toch spullen naar huis te sturen...15 kilo wel te verstaan...achteraf bleek mn tas toch nog 25kilo te wegen en aangezien mn handbagae ook rond de 10 kilo was...was ik officieel van plan te gaan back packen met 50 kilo...dus..

Maar ja aangekomen in Hangzhuo werden we naar de bus geleid door een goed engels sprekend chinees meisje. Bij de busstop stond een heer die wel een hostel wist en voor 80 yuan (8 euro) uiteindelijk een kamer gevonden. Was wel echt een kamer die je verwacht van een chinese achterwijk...maar daardoor werd onze eerste stap inhet backpack leven natuurlijk wel echter spannend. Toen de volgende avond na sightseeing (sightseeingbus, tempels, muur carvings, lekker eten en thee museum)bij thuis komst echter bleek dat er in onze kamer gerookt en in de prullebak gepiest was zijn we meteen maar op zoek gegaan naar een ander hostel...en om 23:00 gevonden...daar dus de volgende ochtend vroeg heen gegaan en fiets gehuurd. Hangzhuo word omschreven als "if paradise is in heaven, than Hangzhuo is in China"..nou ja met een beetje fantasie was dat ook wel zo..maar deze uitspaak deed wel naar meer smachten...fiets tochtje rond het meer was wel mooi hoor en ook het kopje thee in een theehuisje smaakte prima. S avond nog wat in het dorpje gelopen en niet al te laat naar bed.

Vanuit Hangzhuo vertrokken we met de bus naar Putuo Shan...een prachtig monniken eiland met ontzettend veel kloosters (zowel voor monniken als voor nonnen) De eerste nacht in een wat nare kamer geslapen, maar die erna lekker luxe...voor het zelfde geld. Die dag een mooie route door de natuur gelopen langs diverse kloosters. Vanochtend ben ik vroeg opgestaan en alleen even naar het strand geweest en daar eerst gezeten en gekeken naar uiteraard de zee, maar ook de omligende heuvels met tempeltjes en monniken die aan de kustlijn voorbijliepen.. Vervolgens de Tai Chi oefeningen gedaan..die ik nog wist tenminste;-) wat hardgelopen en daarnaJeet Kune Do in het water...zucht. De laatste dag op het eiland nog een route gelopen waarlangs kloosters lagen en inmn eentje een berg beklommen. Was een hele klim, maar zeker waard. Voor de terug weg besloot ik een eigen route te kiezen, wat niet een al te goed idee bleek, daar ik verdwaald raakte…hehe na driekwartier lopen was ik er niet meer zo van overtuigd dat ik de goede beslissing had genomen…en toen er een auto aankwam heb ik deze aangehouden. Gelukkig zat er een Chinees met uniform in, die me netjes beneden af heeft gezet!

Vervolgens naar het hotel waar Mire look even later aankwam. De manager stond erop dat zee en deuntje speelde op haar gitaar (ik heb de mijne weggeven). Daarna liet hij ons pas gaan en met de hotel bus bij de boot afgezet. De boottrip was mooi, zeker tijdens het ondergaan van de zon. De cabines deden me een beetje aan Afred J. Kwak denken (daar keek ik vroeger dus naar) stuk of 12 stapelbedden…heerlijk geslapen. Volgende ochtend vroeg in Shanghai aamgekomen en met een tja bijzondere taxi chauffeur naar het hostel gebracht. Gastje van jaar of 25. Sprak geen engels, maar speelde aan zijn rijstijl te zien veel computerspelletjes…eerst de linker weghelft, vervolgens iemand afgesneden die achter on seen politieauto die stilstond ramde, rode stop lichten zag hij niet en boze andere weggebruikers waren geen uitzondering, maar al met al heb ik ontzettend gelachen tijdens het ritje (mede doordat ik er vrijwel zeker van ben dat er geen gewonden zijn gevallen). Maar goed het hostel bleek volt e zitten en met de taxi naar een ander hostel gegaan. Daar in een dorm met 2 anderen gezeten. Doen we sinds Hangzhuo vaker, bevalt prima en is goedkoop. De eerste dag Shanghai wat rond geslederd en s avonds naar de pearl tower, waar Live Earth China was. Niet naar binnen gegaan, maar wel de toren in. Het regende erg hard toen we eruit kwamen en buiten kregen we een Live Earth t shirt toegestopt..jaja. Daarna afgesproken met Robert. Jongen uit engeland die we in Beijing hadden leren kennen. Heb ik het daar goed mee kunnen vinden en was erg gezellig in de bar met uitzicht op shanghai op de bovenste verdieping van een luxe hotel met een veel te dure martini lychee…Robert blijft voorlopig in Shanghai. Ergens ben ik daar wel een beetje jaloers op, want het is hier wel erg fijn…maar er ligt nu gewoon even te veel in Nederland om hier te blijven.

We wilden eigenlijk nog naar Live bar (in Zhuhai is er ook 1), maar waren moe. Volgende dag na lange zoektocht toch echt de sightseeing bus gevonden…en na een teleurstellende rit het museum verkent. Hadden mooie collectie. Officieel zouden we lunchen met Robert, maar door de zoektocht naar de bus veranderd naar diner. Mirel besloot niet mee te gaan en Robert kwam er achter dat ie een andere afspraak over het hoofd had gezien, wat mij de ruimte gaf alleen wat rond te dwalen. Besloot naar de Franse concessie te gaan, wat een goed besluit bleek. Een ontzetten leuke rustige buurt. Rondgedwaald en zoals afgesproken om 8 pm bij hotel. Toen samen met Rel over de Bund (langs het water met koloniale gebouwen) wat rondgedwaald en de sightseeing tunnel ingegaan. Was cool. In een cabine onder het water langs 1 grote laser en lichtshow..beetje freaky maar daardoor erg gaaf. Daarna de taxi ingedoken naar Live bar, welke net buiten de rosse buurt bleek te liggen hehe. Twas er vrij leeg behalve een aantal chinezen en een spaanse jongen. Daar wat gekletst en weer naar hotel. Volgende dag de bazaar en het oude gedeelte van Shanghai bezocht en de taxi in richting trein welke ons naar Xi’an reed. We hadden een hard seat (de bedden waren uitverkocht) en dat doen we noooooooooit meer! Haha ok was echt een ramp. Hele nacht rechtop zitten met in de gangpaden chinezen die een sta plaats geboekt hebben (bizar…16 uur!) en die jou als westerling ontzettend interssant vinden… Gebroken kwamen we aan. Gelukkig hadden we een hostel gereserveerd en stond een bordje Marik ;-) ons op te wachten. Een ontzettend life meisje begeleidde ons en een engels stel naar de bus en off we went. We hadden de 4 persoons dorm voor ons tweeen en na wat ontbeten te hebben de stad in voor treinkaartjes naar Chengdu. Daarna naar bed en s avonds de drum en bell tower bezocht. X’an is China’s voormalige hoofdstad. Heeft nog een stadsmuur en isveel oudheid te vinden. Ons hostel was ook een traditioneel huis. Na de torens heerlijk gegeten en het oude stads gedeelte, vol met toeristen stalletjes ingegaan. Daar kwamen we bij een tradittioneel volks huis en de man bij de ingang wist ons en 2 franse jongens z over te krijgen naar binnen te gaan. Absoluut geen spijt van gehad. Kregen zelfs een gids mee die ons van alles wist te vertellen en de Fransmannen waren erg leuk. Zij wilden de volgende dag ook naar de Taracotta strijders en we hebben ze onze tour aangeraden. Daarna nog wat gewinkeld en met een omweg (wij zijn erg goed in de weg kwijtraken en hadden onze kaart aan de Fransen gegeven omdat we dachten de weg makkelijk terug te kunnen vinden) bij het hostel aangekomen.

De volgende dag vroeg op voor de tour.
Maar goed ik stop hier..zitten inmiddels in Chengdu waarvandaan we samenmet Marcus en Marcus en Anne naar en door Tibet zullen reizen. Binnenkort schrijf ik meer.

En…over 3 weken ben ik al weer thuis en zie ik jullie allemaal uiteraard! Kijk er erg naar uit! Groetjes!

  • 14 Juli 2007 - 03:09

    Annebele:

    Hey Marit, leuk stukje! Puto Shan klinkt erg gaaf!
    Ik hoop dat je binnekort nog wat Tibet-tips voor mij hebt :D

  • 14 Juli 2007 - 22:49

    Paps:

    Wat een verhaal zeg..tis weer fantastisch. Ik kijk uit naar je thuiskomst!

  • 15 Juli 2007 - 14:01

    Yvonne:

    he meis!

    Jeetje, wat ee verhalen weer hoor! Ik kan haast niet wachten tot ze in levende lijve van je te horen. Heel veel plezier weer in Tibet en tot snel!!!! Kus
    Liefs Yvon

  • 15 Juli 2007 - 14:20

    Deb:

    Hee ritje!! Nu heb ik eindelijk tijd ( beetje laat) om alles te lezen van je! Want wat een verhalen zeg pff! Boekwerk!
    Wat een mooie tijd heb je daar gehad!

    Gelukkig ben je weer bijna thuis..kunnen we weer thee drinken:D

    Ik hoorde dat je in Groningen gaat studeren?

    Btw..Tino en ik zijn allebei met 'n 8 afgestudeerd! Jippiejajee:) Jammer dat je niet bij ons feestje kon zijn.
    Ik ga in december een aantal maanden naar Zuid Amerika trouwens, heerlijk!

    Nou meid tot snel! En geniet nog even van het mooie Tibet!

    Dikke kus van ons allemaal X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

Marit

Indonesie, Maleisie, Thailand, China, Tibet, Nepal

Actief sinds 29 Okt. 2006
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 50364

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Hike Hoge Kust Zweden

10 Maart 2012 - 10 April 2012

Chris y Marit Peru 2012

23 September 2010 - 05 November 2010

Thailand, Laos, Cambodja, China

05 December 2006 - 05 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: