Nog niet jarig.... - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu Nog niet jarig.... - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Nog niet jarig....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

20 Mei 2007 | China, Zhuhai

Jeetje zeg, zo ben je op reis en schrijf je om de twee weken wel een stukje, en zo zit je weer even op een vaste plek, met computer op de kamer en komt het er gewoon een maand niet van!! De hoogste tijd dus! Ik heb vernomen dat het 2 weken geleden erg warm is geweest bij jullie! Hier schommelt het ontzettend! De ene week kan het hier boven de 30 graden met zon zijn, maar de week erna (zoals nu) kan het in eens omslaan en de gehele dag stortregenen.

Ik was dus gebleven bij 16 April. Op dinsdag geef ik altijd 2 lessen en heb ik Jeet Kune Do en s avonds manderein, ook zou er die middag weer een evenement zijn in de grote zaal (soort college zaal, maar dan voor 500 man, en vrouw, met podium..bijna een theaterzaal) Wilde er wel heen, maar na mn tweede les kwam ik Fish tegen. Een tweede jaars student die ik tijdens de eerste English Corner had leren kennen en daarna eigenlijk niet meer gezien. Ze vertelde me dat haar leraar haar afspraak was vergeten en dat ze dit weekend een Engelste test zou hebben. Ze wil graag naar Australie verhuizen en hiervoor moet ze deze test halen. Nu is het vrij ambitieus voor een Chinese student om deze droom te hebben, maar zij heeft er al familie wonen en haar vader heeft een redeilijk goed lopend bedrijf die zaken doet met Australie. Of ik een paar vragen wilde beantwoorden, dit werd een priveles van 2 uur..maar goed ookal liep ik daardoor mijn evenement mis en kon ik geen manderein studeren, dit soort dingen doe ik toch graag terwijl ik hier ben. Dit zijn de momenten dat je iemand echt ontzettend kunt helpen, en dat je in zo’n positie mag staan is toch wel erg bijzonder. S avonds niet echt voorbereid de les in, maar weer veel geleerd. Woensdag weer de helemaal vol met lessen dag, daarna Jeet Kune Do en English Corner. In mijn pauze dacht ik even bij het meer te zitten in relax outfit en haar strak naar achter om wat zonnestralen mee te pikken. Met boek en watermeloen zat ik daar even te genieten…tot er een collega lerares bewapend met foto camera langs kwam met 2 studenten die gebrekkig Engels spraken….een fotoshoot van volgens mij een heel rolletje (of 1 GB tegenwoordig) was het resultaat…donderdag na de twee ochtend lessen had ik weer met Fish afgesproken om te gaan winkelen. Op die manier zou zij wat vloeiender zijn op haar examen en was het gewoon gezellig. Zijn wat winkeltjes afgegaan en hebben in een koffiehuisje wat gedronken. Fish is in vergelijking met de andere studenten van haar leeftijd een stuk volwassener en kun je leuke gesprekken mee voeren; traditie, geloof, relaties, landen, muziek, gespreksonderwerpen die je in china beter kunt vermijden etc aan het einde van de dag was ze voornamelijk geinteresseerd in het onderwerp sex, iets wat in China door voornamelijk volwassenen nog steeds als taboe wordt gezien.

Na Jeet Kune Do werd ik door mijn monitoren uitgenodigd voor een drankje s avonds in de koffieshop. We hadden om 10:00 pm afgesproken omdat ik eerste jury was bij een literatuur wedstrijd….deze duurde wel meer dan 3,5 uur en kon echt mn ogen bijna niet open houden. Onderwerp was “My college life” Iedereen had ontzettend zn best gedaan hoor, maar op een gegeven moment beginnen de 50 verhalen best op elkaar te lijken…. Kwam hierdoor te laat op mijn date met de mannen, maar dat was voor hen geen probleem. Werd een leuke avond. Ze spreken gebrekkig engels, maar dat maakt de lol er nooit minder op.

De volgende (vrijdag) had ik 1 uurtje les, class 4, mijn favoriete klas…ja ik heb een favoriete klas, en na die les ging ik met deze klas op pad. We hadden een bus, veel eten, en een bestemming…en wat doen chinezen dan…juist..karaoke..en wie mag er als eerst..ja…maar goed veel lol natuurlijk. We gingen naar een berg met aan de voet een strandje. We hebben eerst de berg beklommen, was erg leuk met 40 studenten in de brandende zon, vervolgens zwemmen en daarna BBQ! Was een hele mooie dag! Met donker zijn we teruggereden naar de campus. S avonds had ik met Suger en haar vriendje afgesproken. Ik was ontzettend moe maar dit stond nou eemaal al een tijdje geplanned. Haar vriendje heeft me een gitaarles van een uur gegeven en toen washet toch echt wel bedtijd. De volgende ochtend niet al te laat op omdat ik met Apple mee naar haar huis zou gaan. Apple is wel 1 van mn beste studenten en lekker bij de hand, op een goede manier. Was dus erg benieuwd naar haar ouders. Ik was wel erg moe van de dag ervoor. We werden door haar oom opgehaald en naar de ouders van hem gebracht. Die hadden een schattig huisje op een binnenplaatsje opringd daar moestuintjes en banenenboom plantages. Voordat we gingen eten zijn we een wandelingetje wezen maken. Het bizarre was, dat deze weg echt precies op de weg tussen Nieuwerkerk en Zevenhuizen lijkt!!! Het enige verschil waren de Chinese huisjes..Vervolgens via de weilanden en moestuintjes terug gelopen en weer heerlijk gegeten! Daarna naar het Ocean Spring Resort, waar ik al een keer met Mirel was geweest en niet echt onder de indruk was, maar mensen hier vinden het helemaal geweldig. Een enorm complex met hotels, barretjes, theater, pretpark, sauna etc. Een soort disneyland eigenlijk. We waren om 16:00 weer op de campus…snel even hardgelopen (ik voelde me zoooo lui) en snel omgekleed voor het afscheidsdiner van de professor. Met Chris, Henrik, Sammy, Rel en ik gingen we op pad op zoek naar het restaurant. Na enig zoeken gevonden en heerlijk gegeten. Werd een gezellige avond welke eindigde in de Live Bar. De volgende dag koos ik voor een dagje niks doen…heerlijk!! Wat films gekeken, kamer beetje opgeruimd, hardgelopen, eten en slapen.

Maandag de lessen voor die week voorbereid en heb ik een aerobicsles gevolgt van Nina (mijn contactpersoon op de HRM afdeling, manderein lerares en ontzettend lief meisje van 23). s Avonds samenmet Nina in Hing Qi (dorpje achter de campus) uit eten geweest. Ter gelegenheid van onze verjaardagen trakteerden we elkaar op lekkernijen. Was ontzettend leuk. Bij de noodle stand kregen we een gratis bakje dumplings echt ontzetten lief. Je moet je een stoffig straatje voorstellen in het donker met allemaal lampjes. Daar staan dan aan bijde kanten kraapjes waar schter je op lage krukjes van lage tageltjes kan eten. BBQ, noodles etc. Ook liggen er kleedjesmet fruit…echt super! Die week waren de laatste lessen voor min vakantie. De vakantie duurt 7 dagen, maar omdat Vincent komt heb ik om 2 weken vrij gevraagt. Volgens mijn contract heb ik 3 adv dagen en mag ik ook schrftelijk om extra dagen vragen. Gelukkig heb ik mijn vrije dagen gekregen, maar volgens mijn directriece moest ik ze dan wel weer inhalen. Ik heb bedacht een evenement te organiseren. Met een voorronde en een finale waarin de studenten Roleplays moeten opvoeren in “de theaterzaal”. Iedereen ontzettend enthausiast gelukkig en die week voornamelijk daarmee bezig gehouden.

Donderdag kwam Mirels moeder en s avonds hadden studenten alvast voor mij een verjaardags feestje georganiseerd, aangezien ik 3 mei op pad zou zijn. Echt ontzettend lief! Het vond plaats in de kamer van 4 van mijn studenten. In totaal waren er 6 meiden en 1 jongen. Ze hadden helemaal een taart laten maken met mijn Chinsese naam in het Engels (Freedome) erop, allemaal lekkernijen ingeslagen en een cadeautje gekocht. Er werd gezongen, we deden stoelendans en het was echt een super avond. Echt ontzettend lief van ze. Jim bracht me naar huis. Hij moest wel naar buiten glippen, want officieel mag hij niet naar de meidenslaapkamer. S nachts heb ik ontzettend liggen woelen. Om 5 uur s nachts ging ik er even uit om naarhet toilet te gaan. Ik wilde nog even de foto’s op mn camera bekijken, want die waren erg leuk gevonden, maar ik kon mn camera niet vinden en besloot maar weer te gaan slapen. De volgende dag bleek ik dan toch echt nog niet jarig….ik kon na een half uur zoeken mn fototoestel echt niet vinden. Met Mirel en haar moeder had ik afgesproken te ontbijten aangezien zijn die vrijdag ochtend samen zouden vertrekken richting inner Mongolie. Toen zij weg waren vond ik mijn make-up tasje tussen de kerstspullen op de gang, wat op zich een vrij rare plaats is. Dit vertelde ik tegen Linda (ons huisgenootje) die vervolgens ontdekte dat de DVD speler miste en in de keuken kwamen we erachter dat ook de kookplaat niet meer stond waar hij hoorde te staan….we hebben een Chinese inbraak mee mogen maken! Het was nog vroeg, maar toen de directeur aankwam hebben we hem hiervan op de hoogte gebracht. Daarna heb ik wat rommelig een les gegeven. En na de les was de politie gearriveerd. Er werden foto’s gemaakt..en we mochten in politie auto mee naar het station voor een “verhoor”. Nu is het natuurlijk vervelend wat er gebeurd is, maar spullen kunnen gelukkig vervangen worden en zo’n politie bureau avontuur is natuurlijk ergens best leuk. Aangifte gedaan en met rode inkt mijn vinger afdruk onder de verklaring gezet…jaja! Daarna weer met de politieauto terug. Ook kwam er ieman van de recherche mee omdat ze wellicht vinger afdrukken zouden kunnen vinden, helaas was er geen commisaris Rex bij

Om 14:00 kwam er wat meisjes langs om foto’s op mijn computer te zetten en er een aantal vanaf te halen. Ook waren ze erg benieuwd naar de foto’s van “crazy Marit” zoals dat hier te ronde gaat Op mijn kamer hangen wat foto’s van feestjes, familie en vrienden…
S avonds kwam er een ander groepje langs om QQ te installeren. Een soort van Chinees MSN. Iedereen heeft dat hier en is wel leuk om als ik thuis ben te weten hoe het werkt. Ook hadden ze Kong Fu thee meegenomen, erg lekker. Normaal geef ik op zaterdag geen les, maar wegens de mei vakantie hadden de vrijdag klassen een extra les op zaterdag. Met deze klas heb ik Sjakie in de Chocolade fabriek gekeken. Vonden ze harstikke leuk.

Zondag heb ik hier een beetje opgeruimd en mn tas ingepakt voor maandag..dan zou ik Vinz ophalen! S avonds uit eten geweest met eenpaar vrienden van de Jeet Kune Do club, was erg gezellig en ontzettend gelachen. Werd wel wat laat, aangezien ik de volgende dag wilde vertrekken, maar goed, dan maar uutje later op staan…

Ok dit verhaal is al vrij lang…volgende keer schrijf ik over de avonturen die Vincent en ik op tour beleefd hebben.

Groetjes en een dikke kus!!!

  • 20 Mei 2007 - 10:37

    Dees:

    Hey Marit!
    FF n kus uit Nederland! Leuk om je verhaaltjes te lezen! ben benieuwd hoe het met vincent was!
    Kuss Dees

  • 20 Mei 2007 - 14:07

    Hanne:

    Marit.com!!!!

    Dat zijn weer heel veel leuke verhalen Marit en natuurlijk de iets mindere (van de inbraak). Leuk dat ze een feetje voor je hebben georganiseerd!
    Ik ben ook benieuwd hoe het met Vinz was, dus laat er niet al te veel tijd over heen gaan ;)

    Liefs en een dikke kus Hanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Zhuhai

Marit

Indonesie, Maleisie, Thailand, China, Tibet, Nepal

Actief sinds 29 Okt. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 50368

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Hike Hoge Kust Zweden

10 Maart 2012 - 10 April 2012

Chris y Marit Peru 2012

23 September 2010 - 05 November 2010

Thailand, Laos, Cambodja, China

05 December 2006 - 05 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: