Verhaaltje voor het slapen gaan - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu Verhaaltje voor het slapen gaan - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Verhaaltje voor het slapen gaan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

02 April 2007 | China, Zhuhai

Dag He Lan-ders!
Ni hao ma? Met mij alles hen hao hoor! On-ge-loo-fu-lijk dat we alweer een maand in Zhuhai zitten en les geven. Laat ik dus maar meteen beginnen..
Goed 26 februari, de dag van de tocht naar Zhuhai. Met een stuk of 30 studenten vertrokken we om 10:00 s ochtendmet de bus richting trein. Van de helft (de andere 50) moesten we al in Beijing afscheid nemen, die bleven of in Beijing of gingen naar Shanghai, richting het noorden of hadden een andere trein. Veel tranen enzo, want ja je bent toch een maand lang intensief met elkaar opgetrokken en we hadden geen idee of we elkaar (ooit) nog wel zouden zien..gelukkig bleken deze tranen na een overbodig te zijn geweest :-D. Het ritje naar de trein was kort, maar de tocht naar het station een hele opgave..dit was het moment waar ik gestraft werd voor mijn toegeven aan de koopdrang van het menselijk brein. Gelukkig zijn er dan een aantal sterke mannen in de buurt die deze last voor mij verzachtte,komen ze toch nog van pas.
Op het perron afscheid genomen van June en haar onsliedje voorgedragen:

Hey June,
We'll see you in June
Hey June,
We'll see you in June

Dancing, drinking, going out at night,
In Marit's bed
you slept so tight

Your smile so cute, you're hair is now wild
We won't forget you
Tchuss, bisbald

Hey June,
We'll see you soon

Hey June,
We'll see you soon

Hey June,
We'll see you... soon!

De treinreis duurde meer dan 20 uur, maar vanuit mijn raampje kon ik op de Chinese vlakten uitkijken, en aangezien we met 30 man onderweg waren was het erg gezellig. Grootste deel van de tijd heb ik echter gedood met dutten..van slaap was er de dagen ervoor niet echt veel gekomen. Aangekomen in Guangzhou weer een zware toch...naar een andere bus waar we weer afscheid namen van een aantal. Vervolgens naar het kantoor van Kaka, ons contactpersoon. Daar werden we stuk voor stuk door de scholen opgehaald. Wij werden opgehaald door Nena, ons contactpersoon binnen de school, Shopie, de directie secretaresse en Mr Wang (volgens mij). Aangekomen bij het appartement bleek deze...leeg...te zijn..maar het meubilair would came as soon as possible...dus..ach we hadden een bed en een douche..en ons backpack state of mind was nog niet helemaal verdwenen. Onze bovenbuur is een Engelse jongen, Chris, aardige jongen. Hij heeft ons die avond meegenomen naar het stadje on debuurt van de campus en hebben we met zn drie film gekeken. De volgende dag werd bepaald dat ik de Major Busines English moet gaan geven aan de freshmen en Rel Oral English op de Duitse afdeling. Gelukkig hoefden we pas de volgende week te beginnen, alle tijd dus om een beetje te settelen. Tijdens de lunch kennisgemaakt met John, een man uit Duitsland die Business English geeft aan tweede jaars studente. Rel en ik worden altijd een beetje ongemakkelijk van hem omdat als je met hem praat hij je echt met zn ogen uitkleed (we hebben ons erbij neergelegd dat dat een natuurlijke reactie is aangezien wij zo ontzettend aantrekkelijk zijn en hij ook maar een man. Donderdag hebben we met Ben een kop koffie gedronken in het centrem van Zhuahi (Gombei) bij de grens van Macau. Mirella heeft nu zijn plaats. Wist veel van de stad en heeft ons goede tips gegeven..aardige gast. Daarna zelf wat gewinkeld en..het alle seizoenen van de Gilmore Girls gekocht..nostalgie..tenminste soort van..;-) Vrijdag een lekkere luierdag gehad en naar een les van John geweest, die me meteen voor de klas zette..was leuk en goed ook om te kijken hoe hij zijn lessen aanpakt. Meteen met een aantal studenten kennisgemaakt. Die zaterdag was het de bedoeling naar een concert van Muse in Hong Kong te gaan, maar de reis en het slapen en kaartje bleken bij elkaar toch iets boven ons budget te liggen. Mirel heeft haar lessen die dag voorbereid en ik ben op de fiets gestapt (die je hier voor 10 cent per uur kunt huren) en de omgeving een beetje leren kennen. Zondag niet al te laat opgestaan en met de bus naar een cultureel centrum te gaan. Daar een gitaar gekocht (we hebben in ons dorpje een muziekwinkel en de eigenaar geeft ons voor 6 euo per uur priveles).Toevallig was er die middag een opening van het engelse centrum en waren er allerlei optredens. We waren erg trots op onszelf dat we onze weg gevonden hadden..en ook weer terug via een shortcut...jaja. Nog wat gegeten in een restaurant, waar we bestelden via iemand aan de andere kant van de telefoon..die wel engels sprak. Maandag was ik vrij en heb ik mijn lessen voorbereid en had ik mijn eerste gitaar les!! Dinsdag gaf ik mijn eerste 90 minuten durende Business English les.Superspannend natuurlijk, maar ging goed! Onderwerp: "Greeting visitors who have just arrived in you country". Ik moet in toaal aan 4 klassen van ongeveer 40 studenten lesgeven. Elke keer lee rik weer hoe ik bepaalde dingen beter kan aanpakken en welke methodes het beste zijn. Elke klas heb ik twee keer per week. De ene klas is wat sneller dan de andere en het niveau verschil binnen de klassen is enorm! De een spreekt redelijk tot goed engels en de schrijfstijl is soms beter dan die van mij. Terwijl een ander soms geen idee heeft van wat ik zeg. Toch zijn ze stuk voor stuk ontzettend lief, leuk, stoer, intelligent, bijzonder..In mijn tweede week ben ik wat strenger geweest en mijn regels in de klas mijn regels duidelijk gemaakt (geen telefoons, op tijd zijn, stil zijn als ik praat of een leerling eenbeurt geef en zoveel mogelijk Engels) aangezien het wow effect van de buitenlandse lerares wel een beetje verdwenen was..stil als muisjes waren ze..hehe. Tot nu toe geen problemen gehad. Heb wel een keer een magazine afgepakt..het meisje was het gehaal met me eens, uieteraard. En heb van mn eerste "kijk me aan als ik tegen je praat" mogen genieten, de jongeman lag te slapen in mijn les..7 maart hadden we de eerste English Corner in de Rainbow Coffeeshop (we zijn hier in China dus hier worden drankjes en eten geserveerd). English Corner houd in dat je als leraar tafeltjes afgaat en met de studenten een praatje maakt, de studenten kunnen op die manier hun spoken englsih oefenen en voor ons is het de kans meer over de studenten en hun leven te weten te komen. Donderdag de 8ste was het Internationale vrouwendag, aan het begin van mijn les heb ik een luister oefening met de geschiedenis van het ontstaan gedaan. Van de studenten kreeg ik een bosje bloemen. Vrijdag ben ik met 3 studenten (Tracy, Siney en Kiko) naar het ondergrondse winkelcentrum Gongbei gegaan, hebben we fototje laten maken en zijn we vervolgens op de bus gestapt van Sea Food street. Een straat met allerlei (jawel) visstandjes. Daar koop je je vis en ga je vervolgens naar een restaurant waar ze dit voor je klaarmaken echt super lekker en leuk! S avonds met Siney naar huis gegaan en wat later Mirel in de stad opgehaald. Haar oom bracht ons tegen een vergoedingvan 16 euro naar de stad Zhongshan. We zaten met zn zessen in een auto. We hadden daar met een aantal oud klasgenoten afgesproken. Vervolgens naar een barretje waar de anderen waren. Dit bleek bijna de gehele zuidelijke groep te zijn..echt tof! Die avond wat gedronken en vrij vroeg naar bed, we sliepen bij Toni en Kim. Toni moest de volgende dag vroeg op omdat ze op een vrouwendag uitje van haar school ging. S ochtends eindigden we met zn 7en in Kims bed en vervolgens hebben we ontbeten in de kantine van zijn school. De kokkin sloofde zich helemaal voor onsuit en wilde ons van alles laten proeven, uiteindelijk kwam er een dochter van een vriendin van haar om als tolk te dienen en werd de manager van de kantine gebeld...dus...we kregen vanalles voorgeschoteld, van heerlijk tot niet eetbaar. Als dankbetuiging hebben we toen maar een liedje gezongen. Die dag wat door de straten van Gongbei gedwaald en besloten we voor een voetmassage te gaan. We eindigden in een ziekenhuis waar we uiteindelijk een rondleiding kregen op Traditonele Chinese Medicijnen afdeling. Savonds met een groep wat gegeten en weer naar het huis van Toni en Kim en daar met bier naar Sneeuwitje gekeken en geconserveerd, was een leuke avond. Vervolgens naar een club waar de anderen waren en de avond weggedanst en gedronken, iedereen was er, was gaaf. Volgende dag uiteraard wat minder actief, maar lekker ontbijt gemaakt en nog even in de stad wat gedronken en vervolgens zijn Mirel en ik op de bus richting huis gestapt. Was een hele onderneming. Taxi chauffeur zette ons tataal verkeerd af en uiteindelijk zijn 2 chinese meisjes met ons mee in de bus naar het juiste busstation gestapt echt superlief. De twaalde een heerlijke luierdag gehad en kwam Kaka langs om het contract te ondertekenen. Daar stond weer 31 juli op. Rel en ik hebben voet bij stuk gehouden dat er 1 juli hoort te staan en dit is nu dan toch veranderd..vanzelfsprekend. Kaka is super, lieve jongen en helpt ons goed. Ik ben lid van couchsurfing.com en op dinsdag had ik met een jongenvan die community afgesproken om wat te gaan eten, was erg leuk. Om 20.30 was ik weer terug en kregen we Chinese les van Kiko, Tracy en Siney. Woensdag is altijd mijn langste dag waar ik de gehele dag les moet geven en s avonds english corner heb. donderdag 15 maart ben ik zelf na mijn lessen Zhuhai wezen verkennen en mijn gitaar omgeruild (mistte wat warmte) hebben we met Matt (een oud Beijing klasgenoot) en zijn nieuwe collega Tim in de stad wat gegeten, was erg gezellig! Hij geeft les op een basisschool in het centrum. Hij heeft het iets mindergestroffen dan wij..werkt elke dag van 8.30 tot 17:30 en zijn belangrijkste taak is de ouders van zijn kids vertellen hoe geweldig ze wel niet zijn. Rel en ik geven 8 x 90 minuten per week...

Op vrijdag besloten we ons te laten verwennen in een Spa. Tijdens een fietstochtje had ik Ocean Spring zien staan en dat klonk wel exotisch, wij op de bus gestapt en de eindbestemming weten duidelijk te maken. In een dorpje moesten we uitstappen waar een man met een luxe busje stond te wachten..en gebaren naar ons maakten in te stappen...nadat ook een ander meisje instapten ditmaar gedaan en geen idee waar we heen gingen. Grootste lol natuurlijk...we eindigden bij een pretpark..ach achtbanen zijn ook leuk en ons prima vermaakt. De achtbaan was vrij heftig, werd echt afgeschoten. Hadden een leuke audio attractie waar je in een donkere kamer met koptelefoon werd gezet en er van alles (doormiddel van die audio) om je heen gebeurde. Zo kwam er een serveerster, werd je haar genipt kwamen er kineren die van alles in je oren fluisterden en was er een flinke storm). Ook een interactieve game attractie. Waar je op een stoel werd gezet met bril op waardoor je een game wereld zag en je doormiddel van bewegingen en joystick je voortmoest bewegen (echt grappig Ence was bijna zelfde concept als wij toen de tijd uit hadden gedacht voor INN. In het restaurant heb ik in het Chinees vegetarisch noodles besteld (applaus)

Dat het weekend zijn we weer teruggegaan naar het ziekenhuis in Zhongshan voor een acupunctuur behandeling. Tijdens het uitstappen was ik mijn les boeken vergeten mee te nemen. Superstom natuurlijk, maar gelukkig belde Wilson (1 van de dokters) naar de maatschappij en waren ze gevonden!!Behandeling was weer een ervaring. Eerst werd bepaald welke behandling was vervolgens de naalden en toen werden deze doormiddel van electricitieit in beweging gezet..daarna gemasseerd en..gekraakt..tenminste Marcus. Mina had gevraagt of ik die avond naar haar toekwam omdat er een aantal couchsurfers samen kwamen. Terug in Zhuhai als een gek naar de boot gegaan, kaartje gekcoht en toen...viel de telefoon uit..dacht eerste dat het de batterij was, maar toen ik een stopcontact mocht bebruiken bleek dit niet geval te zijn. Toen ik mn kaartje terug wilde brengen bood eenman mij aan dat ik met zijn telefoon op de boot mocht bellen. Eenmaal op mijn plek realiseerde ik me dat al de nummers in de telefoon stonden opgeslagen, de motor van de boot stond al aan, maar wist er als een gek van af te rennen (je had de gezichtenmoeten zien). Het kaartje van de boot kreeg ik vergoed, maar het was te laat om een bus te nemen en toen maar besloten een taxi te nemen. Duurde even voor ik duidelijk had gemaakt waar ik heen wilde, maar was een heel avontuur. Kreeg nog een sigaret van de chauffeur aangeboden en ondanks te taal barriere was het een ontzettend leuke taxi rit, welke me net zo veel kostte als de bootreis, maar kon nergens heen bellen en deze 8 euro was dit meer dan waard. Onderweg werden we nog van de weg gehaald door een militair, toen deze mij zag (als Westerling) mochten we doorrijden. De taxi chaufeur maakte me duidelijk dat als de militair hem met een sigaret had gezien dat hij nog niet jarig zou zijn... De volgende dag had ik superveel energie en besloot ik om 8.30 voor het eerst een ontbijt te nuttigen in de kantine. Daar kwam ik Sweya tegen (student), die erop stond mijn ontbijt te betalen en uiteindelijk ben ik voorgesteld aan de Tai Chi leraar (had hem verteld dat ik graag Tai Chi wil beoefenen)Daarna weer met Marcus naar het ziekenhuis voor een acupunctuur behandeling. De dagen erna was mijn energie echter verdwenen...maandag, woensdag en vrijdag ochtend 6.45 am Tai Chi...vroeg, maar echt super! Woensdag avond interessant gesprek gehad met student tijdens de English Corner! Ging er puur heen uit verplichting, maar heb meer dan 1,5 uurmet deze jongen over cultuur verschil, politiek, geschiedenis en economie gesproken. Siney is een serveerster in de coffee shop en brachtme een glas tomaten sap (vers gemaakt..echt super!) there you go Marit your regular..haha echt super schattig. Die week ben ik jurylid geweest op een poezie wedstrijd, echt super! En heb ik Chinees schaken voor het eerst gespeeld. Ook ben ik bij een eliminatie ronde van een festival geweest, waar diverse toneel, dans en muziekuitvoeringen waren. Dat weekend zijn we naar Hong Kong geweest, wara ik de volgende keer uitegebreid verslag van zal doen..dat is een lang en urm..laat ik het avontuurlijk noemen verhaal ;-)

Inmiddels is ons appartement zo goed als volledig ingericht. We wonen in een appartmentencomplex op de universiteit. Ruime woonkamer, badkamer en keuken delen we met Linda (een chinese collega) Rel en ik hebben een eigen kamer met computer :-D

Nog even over het hier zijn...de mensen zijn ontzettend vriendelijk en willen je werkelijk overal bij helpen. Ons dorp, en veel gebieden zijn geen westerlingen gewend. Iedereen wil graag een praatje met je maken en van elke hoek van de straat wordt je begroet. In de winkels wordt je gevolgd en iedereen weet vervolgens welke producten je hebt gekocht. Elke dag krijg je minstens 10 keer te horen hoe bijzonder en mooi je wel niet bent (dat zijn we natuurlijk ook..zoals ieder ander;-))ook de dagen dat je het liefst binnen blijft. Elke student weet je naam en groet je en zijn constant op de hoogte wat je gedaan hebt en wat je plannen zijn. Iedereen, vooral de studenten zijn ontzettend zorgzaam. De Chinese cultuur is bijzonder, traditie en natuur spelen een grote rol. Om een tentame voor te bereiden gaan ze bij het meer staan of de bloemen en lezen ze de tekst op. Sta versteld van de wijsheid van de jonge geesten (leeftijd ligt rond de 22 maar in vergelijking met Europenanen van deze leeftijd lijken ze wel 15) van deze studenten..ik leer ontzettend veel. De instelling van de mensen is totaal anders. Zijn bezig met het moment zelf, niet met constant jagen naar wat er wellicht in de toekomst ligt..iets waar wij een hele hoop van kunnen leren.

Kreeg vandaag een email..met het bericht dat ik er een achternichtje bij heb...Nella Catharina Doornbos..wow super!!!gefeliciteerd Willemijn en Holmer! en uiteraard de gehele familie!
Heel ander, maar ook heuglijk nieuws is dat mijn lief op 30 april aankomt in Hong Kong en twee weken lang weer even aan mijn zijde zal zijn :-)

Op: http://www.flickr.com/photos/90539320@N00/
zal ik zo nu en dan weer wat foto's uploaden en op www.cjp.nl is weer een bericht geplaatst.

Dit was het voor nu! Veel liefs, Marit

  • 02 April 2007 - 06:26

    Tante Nella Star:

    Hai Marit,

    Heb je mijn mail van gister al gelezen? Je hebt er een achternichtje bij en ik dus een eerste kleinkind: Nella Catharina, dochtertje van Willemijn en Holmer. Een schattig, gezond (!), gaaf en lief kindje.

    Groetjes,

    tante Nell@

  • 02 April 2007 - 13:37

    Yvonne:

    He meis!

    Jeetje jij hebt al veel te lang niets meer van mij gehoord, ik lees nog steeds met plezier al je verhalen hoor! Wat fijn dat je over een maand weer heel even samen bent! Kan me voorstellen dat jij daar naar uit kijkt. Heel veel plezier daar samen. Tot snel weer met een nieuw verhaal
    xxx Yvon

  • 03 April 2007 - 13:51

    Dees:

    Hey Marit,
    Leuk om je verhalen weer te lezen! heb al n tijdje niks meer van me laten horen ben heel druk bezig geweest, naar Pim in Madrid geweest, ennnn ik heb n baan! jeeh, Ga werken op het koninklijk huis, de ontvangsten en verblijven regelen van de leden van het koninklijk huis en gasten! Heb vandaag t contract gehad!
    Ik ga je snel ff mailen!
    Kus!! Dees

  • 15 April 2007 - 08:27

    Ayra:

    Als die verhalen echt geweldig om te lezen. Jij en Mirella zijn een grote inspiratie voor velen. Ik vertrek waarschijnlijk 1 augustus naar New York voor een master studie in Film en Documentaires (ben n beetje klaar met de muziek wereld). Heb er zo een zin in. Mn zus en ik hebben nu ook een appartement in New York dus als jullie klaar zijn met al dat gereis moeten jullie me daar maar komen opzoeken. Nog veel plezier, geniet van je vriendje als hij komt en HOUD CONTACT.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Zhuhai

Marit

Indonesie, Maleisie, Thailand, China, Tibet, Nepal

Actief sinds 29 Okt. 2006
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 50351

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Hike Hoge Kust Zweden

10 Maart 2012 - 10 April 2012

Chris y Marit Peru 2012

23 September 2010 - 05 November 2010

Thailand, Laos, Cambodja, China

05 December 2006 - 05 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: