Terug in de tijd - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

19 Maart 2007 | China, Zhuhai

Dag Lentevierders,
Hoe gaat het daar? Ik heb vernomen dat de bloemen hun geuren alweer over de lage landen verspreiden! Hier, in de provincie Guandong, breekt de winter nooit echt door, maar toch zie je het ondanks de zomerwarmte ook lente worden. Absoluut mijn favoriete tijd van het jaar! We zitten hier nu al ruim twee weken maar ik zal eerst mijn avontuurbeschrijvingen van Beijing droppen. 16 Februari (ja een maand geleden ja..die tijd is echt voorbij gevlogen!!)Ben ik samen met June naar een theewinkel gegaan en heb ik samen met haar mooi verpakte thee voor de ouders van Margarita uitgezocht. Na de lessen zijn Toni, Sara en ik naar het Art District van Beijing gegaan…wow…echt gaaf..bijna een heel dorp met loodsen met allerlei tentoonstellingen…indie muziekwinkel waar we zeker een uur van alles beluisterd en gezien hebben, boekenwinkel met boeken over kunst, cultuur, politiek, mode echt te gaaf. De hele opzet was ook vet en zou er dagen rondkunnen dwalen... Die nacht zou er een indie avond plaatsvinden. Op de heenweg zat ik in de taxi met Biwar, Martin en Tahl. Biwar en Martin wilden beiden erg graag vertellen wat ze wel niet van Yoga afwisten, hoe vaak en waar ze dit deden en wie wat voor bijzondere familieleden hadden. Op zich allemaal zeer interssant, echter lieten ze elkaar nooit uitpraten en werd het een strijd van wie het mooiste verhaal had. Het enige moment dat ze stil werden was toen ik de taxi chauffeur zo ver kreeg 50% korting op onze rit te geven ;-) De indie avond bleek niet echt in de buurt van een indie avond te komen…een bar zonder muziek..nu mijn muziekrequest kwam er onder andere Beyonce, N Sync en Britney met haar prachtige lokken uit de speakers..na het consumeren van ons drankje naar een andere club gelopen..Babyface. Sjieke club met electro achtige deuntjes, zeker vermakelijk en een groot deel van onze collega nunog studenten waren er ook. Daarna naar een bar in de straat van de Universiteit. Daar betaal je 30 Yuan (3 euro) entree en zijn de drankjes gratis. Na een half uur brak een gevecht uit op de dansvloer…tussen twee Chinezen. Eindigde bloederig met fles op hoofd..daarna ben ik vrij snel met nog 2 anderen terug naar de campus gegaan…het bloedspoor konden we volgen en politie gewapendmet camera was inmiddels terplekke. Eindelijk in slaap gevallen werd ik om 5 am mijn bed uitgeklopt…Junes telefoon zat nog in mn tas…gkljjgdfjhs. Volgende ochtend in redelijk niet frisse toestand om 8 uur naast mn bed. Om 9 am werden Biwar en ik opgehaald door Margarita. Nadat Margarita mij had uitgenodigd had ik gevraagd of Mirel ook wellciht mee kon komen. Margarita zei dat haar huis hier waarschijnlijk te klein vor was en dat Mirel bij haar vriendin terecht kon. Mirel besloot uiteindelijk met onze vrienden CN te vieren. Het verbaasdemij daarom dat Biwar wel mee mocht…later vertelde Biwar mij dat Margarita waarschijnlijk een oogje op hem heeft en of ik hem eenbeetje wilde helpen. Zoals alleen vrouwen dat kunnen heb ik dat uiteraard gedaan. Maar wat werd het een bijzondere dag! Eerst zijn we met de bus naar een van de vele shoppingmalls vlak bij haar huis gegaan. Toen pas realiseerde ik me hoe ontzettend groot Beijing is! 2,5 uur hebben we in de bus gezeten om slecht de helft van de stad te doorkruissen! Margarita wilde nog een kado voor onskopen en ondanks dat ik voor haar al chocola had ook nog even een kettinkje gekocht en Biwar geholpen met het uitzoeken van een cadeau. Daarna is een soort van autobus (waar 6 mensen in passen) naar haar huis. Daar werden we begroet door Cha Cha. Een klein hondenmonster die ons het liefst had opgegeten, ondanks dat hij dondersgoed weet dat hond hier op het menu niet vreemd is..Margaritas ouders waren ontzettend gastvrij. We hebben de cadeaus gegeven en ik heb rode sokken (waar een heel verhaal achterzit, een rode riem en een rood armbandje met varkentje gekregen (rood brengt geluk en het is inmiddels het jaar van het varken, wat mijn sterrenbeeld is) en daarna met Margarita en haar vader volgens traditie de deur versierd met wensen voor het komende jaar. Noodles gegeten, Margarita heeft ons wat foto’s laten zien en terwijl Biwar even zn ogen dicht deed heb ik wat gelezen. Zoals de meeste msnen in Beijing wonen ze in een flat. Vader is engineer en het gezin redelijk rijk. Appartement was groot en ze hebben ook nog een zoon (wat betekent dat ze hiervoor moeten betalen..1 child policy). Rond een uur of drie kwam Margaritas oom ons ophalen om naar het restaurant te gaan waar de familie van haar moederskant ons verwelkomde. Twee grote tafels vol eten (tafeltje dekje idee) ondanks mijn vergetiersschap een peking eend in wrap naar binnen geschoven..tja soms moet je gewoon even van je geloof afstappen om verder te kunnen kijken ;-) Ondanks dat we de taal maar matig spreken en zij geen Engels was het erg gezellig en warm. Met een overvolle buik buiten vuurwerk afgestoken en weer terug naar huis. Terwijl Biwar weer een dutje deed (tja zo zie je maar weer welk geslacht toch echt sterker is) hebben Margarita en ik de dumplings voorbereid. Traditionele Chinese snack. Soort van deegwaren gevuld met groenten of vlees, wordt vaak gegeten maar is vooral traditie voor Nieuwjaarsavond. Na het ontwaken van Biwar de dumplings leren vouwen en gekookt. Smaakten erg goed, ondanks dat we nog steeds erg vol zaten. Daarna zoals het hoort de Nieuwjaarsshow op TV gekeken en om twaalf uur naar het vuurwerk.. De familie was zo leuk en lief en zal dit nooit meer vergeten. De volgende ochtend weer een uitebreid ontbijt en na het afscheid de bus in..Margarita viel met haar hoofd op mijn schoot in slaap. Haar moeder nodigde me uit dat als ik tijd had ze me Chinees zou leren koken…helaas had ik dit niet..maar wellicht ben ik ooit nog eens in Beijing. Die dag zijn Biwar, Marcus1, Stephan, Rel en ik naar Temple of Heaven gegaan. Was een mooie dag. Stephan en Marcus en ik hebben daarna nog een stukje door de stad gelopen en met demetro terug gegaan. Mirel en Biwar gingen terug met de taxi. De 19e stond weer een Tour dag geplanned. Deze leidde ons naar de Hutong wijk (traditionele Chinese wijk)in een Rickshaw, de drum Tower, Thee ceremonie, heerlijke Hot Pot, Spring Festival (ander woord voor Chinees Nieuwjaar) Fair, waar ik ruzie kreeg met een verkoper, wat eindigde in een mensen (chinezen) massa en ik uiteraard uiteindelijk minn gelijk kreeg..daarna diner en Peking Opera. Ondanks deze lange enerverende dag zijn Vicky, Juan, Marcus en Marcus, June, Mirella en ik uiteindelijk geeindigd in luxe club Coco Banana. Werd een aparte avond met beelden op de tvschermen die ik niet nader zal omschrijven en wiskey met ijsthee aan de tafel van wat Chinezen. Vicky, Juan en ik gingen niet al te laat terug omdat we de volgende dag weer wat wilden gaan zien. Voor het slapen gaan in de 24H noodleshop nog wat gegeten en geconverseerd en daarna onder de wol. De 20ste met Juan en Sebas (NL jongen) naar de Lama temple gegaan. Eerst wilden we naar Mao’s tombe, maar deze bleek gesloten. We waren alle drie in redelijke staat van ontbinding, maar cultuur snuiven gaat voor alles…dus met geheven hoofd op pad. Was een zonnige dag en Lama tempel was erg mooi! De Confusious tempel bleek gerestaureerd te worden en na een koffie op straat heb ik me naar huis begeven (mn benen wilden niet meer) en zijn zij nar de Temple of heaven gegaan. Na wat gerust te hebben voelde ik me al beter en ben ik samen met Sophie naar de nachtmarkt gegaan waar gefrituurde sprinkhaan en schorpioen voor mij op het meno stonden..kan weer worden afgestreept :-D Kop koffie gedronken en deel van mn huiswerk voor volgende dag gemaakt (ja dat had ik anders moeten plannen) en met de taxi naar 2 kollega gegaan een soort van bouwhut hol waar een experimentele avond plaats vond. Erg gaaf!! Gast die met laptop bleepjes produceerde en een kartonnen doos liet bewegen. Dame die met haar stem en computer van alles kon, twee Japansemeisjes die ik echt super vond, die met harpen en computer vanalles produceerde en gast op gitaar. Annabel was ook nog gekomen. NL meisje die beetje van zelde muziek houd.(kende audiotransparent bijvoorbeeld Andre ) Tussendoor mn assignment afgemaakt. Na afloop nog wat met de Japanse musica gepraat en van hen cdtje gahad..cool! Volgende dag was ik vrij brak , maar na een asperientje wat frisser. Wel alle lessen gevolgt, maar niet met een lach. Diemiddag contract besprekingen waar een aantal dingen instonden waar veel het niet mee eens waren. Onder andere dat deze loopt tot 31 juli..Rel en ik kunnen slechts tot de eerste..dit zou geregeld worden…helaas ging het energie kaarsje voor mij die middag weer uit en heb ik de rest van de dag in bed doorgebracht. S avonds naar de 24 h noodle shop gelopen en mezelf verwend met een lekker maaltijd to go in bed. Volgende dag was ik weer ziek en heb de helft van de lessen meegedaan. S avonds heeft Rel voor mij eten uit de kantine meegenomen. Volgende dag zelfde liedje en s avonds met Rel en Sophie naar Vegetarisch restaurant gegaan. Was wel echt bereord maar wilde graag hierheen omdat ik erover gelezen had dat het het beste Vegetarische restaurant was. Hoewel ik weinig smaak had was het echt super daar! Bijzondere aankleding en grote menu kaart met allerlei gezonde vegetarische lekkernijen! De volgende dag nog steeds vrij ziek..maar waren de laatste lessen en heb alles meegedaan. S middags een dia voorstelling op muziek van foto’s die tijdens de afgelopen maand gemaakt zijn en daarna zijn Mirel en ik de stad in gegaan. Wilden nog wat foto’s op dvd laten zetten en hadden beiden een extra tas nodig voor alle spullen die we inmiddels aangeschaft hebben..even om dit goed te praten…In Beijing waren t-shirts, bikinis en slippers niet voldoende…onderweg kwamen we DVD winkel tegen met Dvd’s voor 80 cent…ja ik heb 10 euro uitgegeven…die avond stond ons afscheidsfeestje geplanned. Ondanks dat ik nog niet helemaal (helemaal niet) beter was…me in feestelijk outfit gehezen en op weg. Voor 100 Yuan pp was de bar voor ons en na 1 uur was ik genezen en hebben we de avond weggedanst en erg veel lol gehad. De Engelse mannen hadden zich speciaal voor deze avond gehuld in dames outfit. Een Chinees bleek zich door deze aanschauwingen echter te vergissen en was het dames toilet ingelopen..toen ik mijn cabine uitliep stond hij daar met broek op de knieen en ja…bah in details hoef ik niet te treden..heb hem iedergeval goed duidelijk gemaakt (zoals ik alleen dat kan) dat dit in onze maatschappij niet geaccepteerd wordt. Na afloop een heerlijk vegetarisch wrap genuttigd en op naar huis. June sliep weer bij ons en de volgende dag werd ik door Fed Ex uit mijn bed gebeld. Dagen ervoor heb ik meerder malen met ze gebeld aangezien een pakketje van Vincent al dagen geleden had aangekomen en vandaag was dan toch echt D-day! Snel naar beneden in pyama en de ijzige kou in waar dan toch echt een busje van Fed ex stond te wachten. Kater was als sneeuw voor de zon verdwenen en met pakketje onder de arm en glimlach op het gezicht naar boven en in bed wat dropjes hieruit gegeten. Gedouched en aangekleed en heel stoer naar Tianenmen square gegaan, waarna ik vrij snel weer terug ging omdat mijn lichaam flink protesteerde. Eenmaal teruggekomen stond er een pakketje voor me klaar. Margarita was langsgeweest en zij en haar ouders hadden een mok voor me gekocht en van haar “sister” (goede vriendinnen worden hier zussen genoemd..wat betekend dat ze heel je leven bij je blijven en je ze ook vaak ziet..erg mooi vind ik) had ik een gouden mandje gekregen…wow..ik was sprakeloos. Zat ook een ontzettend lieve brief bij. Heb wat ingepakt en daarna diploma uitreiking (certificaat voor het afronden van het theoriegedeelte van TEFL en manderijn certificaat!) daarna afscheidsdiner. De tafel waar ik aan zat werd erg knus met kaarsjes, liedjes…en uiteindelijk engelse drinking games. Die avond hebben we een afscheidliedje voor June geoefend en daarna even naar de poolbar, vervolgens de shut up and drink bar en daarna de dure club The Mix. Werd weer een late avond maar was erg tof. Jane en Rob waren jarig. Met Rob is de meest Birtse Brit die ik ooit ontmoet heb, die humor ligt me wel en die avond ook weer de grootste lol gehad.Aman en ik zijn wat vroeger dan de rest naar huis gegaan, maar hebben nog even leuk gepraat. Volgende dag was het inpakken en wegwezen..waar ik de volgende keer over zal schrijven!! Hehe dat was het weer even! Op http://www.flickr.com/photos/90539320@N00/ wat nieuwe foto’s!

  • 19 Maart 2007 - 08:00

    Tante Nell@ Star:

    Lieve collega docent nicht,
    Alvorens naar Apeldoorn te rijden, waar ik pas het derde uur les hoef te geven, lees ik je verhaal vol avonturen! En dit alles gelardeerd met vele foto's. Genoten heb ik weer.
    Lente hier...??? vergeet het maar even. Storm, sneeuw, hagel en guur. Bij mij (Oost Nederland) ligt nu nog sneeuw: 9.00 uur in de ochtend.Tot de volgende keer.
    Hartelijke groet,
    tante Nell@

  • 19 Maart 2007 - 10:57

    Annemieke:

    Hey liefie,

    Wat een verhaal weer!Heb geen tijd nu dus heel veel plezier. Succes met lesgeven en foto's van je manneke volgen...
    Dikke kus
    Annemieke

  • 19 Maart 2007 - 20:40

    Godfried:

    He Marit! Tussen alle regels door kwam ik toch nog het woord huiswerk tegen! Een groet uit Milaan waar we vorige week nog in T-shirt in het park lagen, maar nu ook weer wat kouder is geworden. In ieder geval kom ik geen vrouwen tegen op het toilet die mij vertellen dat ik daar niet mag zijn hier!


    Ciao ciao! G

  • 21 Maart 2007 - 22:01

    Willem Star:

    Dag Marit,
    Tot nu toe heb ik al je verhalen gelezen en met plezier. Het lijkt wel of je meer levens tegelijk leeft en dat je alles er uit haalt wat er in zit. Overeet, overdrink of overfeest niet, maar overleef wel.

  • 23 Maart 2007 - 17:51

    Aletta De Bruin:

    Hoi Marit,
    Dit is wel wat anders dan zo nu en dan eens op vrijdagavond met je moeder mee zwemmen. Super wat je allemaal meemaakt.
    Erg leuk om te lezen, heel veel plezier nog.
    groet,
    Aletta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Zhuhai

Marit

Indonesie, Maleisie, Thailand, China, Tibet, Nepal

Actief sinds 29 Okt. 2006
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 50364

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Hike Hoge Kust Zweden

10 Maart 2012 - 10 April 2012

Chris y Marit Peru 2012

23 September 2010 - 05 November 2010

Thailand, Laos, Cambodja, China

05 December 2006 - 05 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: