Chineren - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu Chineren - Reisverslag uit Zhuhai, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Chineren

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

05 Maart 2007 | China, Zhuhai

Thuisfront!
Een grote groet vanaf de andere kant van deze planeet.
Hoe gaat het? Wij zitten er inmiddels weer warmpjes bij in ons appartement op een campus in het Zuidelijke Zhuhai. De afgelopen maand in Beijing is intensief, maar super geweest. 26 januari kwamen we dus aan. Op het vliegveld werden we opgehaald door jawel, een Chinees. We moesten even wachten op nog een kandidaat, Juan. Een jongen uit Peru, maar al 3 jaar woonachtig in Londen. Zijn spullen waren niet aangekomen..!Maar zouden als het goed is over een aantal dagen volgen. Beijing was erg koud, maar Rel en ik hadden ons goed ingepakt met de fleece truien. Met een busje werden we naar UIBE gebracht, de universiteit waar we de volgende 4 weken klaargestoomd zouden worden voor het leraressenschap. Bij aankomst onze paspoorten ingeleverd voor het werkvisum, voorzien van een internet en waskaart en naar oze kamer gebracht. Dit viel ons alles mee. Bijna een twee persoons hotelkamer! Twee bedden, ingebouwde kasten en twee bureaus, tv, nachtkastje en badkamer. Eigenlijk te vergelijken met Casa in Amsterdam waar ik een maandje gewoond heb. Ook nog een bijkamer, waar het zo koud was dat we deze later tot inloopkoelkast benoemd hebben. Er stond een prachtig welkoms pakket op ons te wachten met een gevulde toilettas, chopsticks, snoepgoed, sleutelhanger en wat informatie..:-D

De volgende dag vroeg opgestaan voor het ontbijt, waar ik al eerder een te lange text aan gewijd heb en de stad (eigenlijk onze straat) in voor warme kledij. Daarna terug naar de campus voor een rodleiding door Jenny, een Chinese student Engels die de WTC (Work&Travel Company)helpt tijdens haar vakantie. Dit bied haar der de kans in contact te komen met buitenlandse studenten en haar Engels te verbeteren...terug in onze kamer bleek dat deze schoon was gemaakt, de haddoeken verschoond waren en er nieuw toilet papier lag..zou zou dit elke dag gaan...iets waar je iets te snel aan went.

Die avond hadden we een welkoms diner, waar we ons te goed hebben gedaan aan heerlijke chinese spijzen (met stokjes uiteraard) en dranken. De volgende dag stond de intro/teambuildings dag geplanned, waar we in een koude badmintonzaal de activiteiten deden die je doet op een introdag..lachen joh..of iets in die richting. Maar uiteraard veel mensen leren kennen. In totaal een stuk of 85 leraren in spe. Naast Rel en mij 5 andere Nederlanders (David uit Amserdam, Annebel uit Arnhem, Marieke uit Naarden, Sebastiaan uit Amstelveen en Tahl ergens uit Friesland volgens mij)verder een grote groep ui Zweden, Denen, Engelsen, een Belgisch meisje en een handje vol Duitsers. Na het avondeten werd taart gegeten voor iedereen die de komende maand jarig zou zijn. Ook werd "Er is er 1 jarig" in elke taal op het podium gezongen.

De 29ste onze eerste les, in hetzelfde gebouw als onze kamer. Wij hadden met nog 25 anderen Sonya toegewezen gekregen, die me qua haar doen en laten een beetje aan mama deed denken. Deze les zaten Rel en ik naast elkaar, maar dit bleek niet handig aangezien we snel overgingen in het Nederlands. De lessen gaan voornamelijk over de verschillende manieren van Engelse les geven aan diverse leeftijdscategorien en niveaus. Ook hadden we onze eerste Manderin les, wat moeilijk maar echt leuk was! En smiddags net zoals de weken die zouden volgen Andy. Na de lessen zijn Mirel en ik naar WangFu Ling gegaan, een grote winkelstraat. Op het info bord hingen briefjes met verschillende plaatsen in de stad uitgeschreven in het Chinees. De taxi chauffeurs en de gemiddelde Beijingenaar spreekt namelijk geen Enegels. Het waaide ontzettend hard en het was ijzig koud en zaten dan ook vrij snel in de cantine voor het diner (ontbijt,luch en diner zitten bij het programma inbegrepen, over het algemeen was het al een hele prestatie slechts bij het diner aanwezig te zijn).

De 30ste na de lessen met Rel, Toni en Sara wezen winkelen. Toni had ik tijdens Manderin leren kennen. Na het diner met een groepje duitsers (Marcus& Marcus, Toni, Sara, Sophie, Rel en Martin) naar een te vette Jazz Club gegaan. Het duurde even voor we er waren, aangezien de taxi chauffeur ons totaal verkeerd afgezet had. Toen de andere helft op de plek van bestemming was gearriveerd heeft de bartender de nieuwe taxi chauffeur naar de club begeleid. Een 10 koppige band speelde de nacht weg...
Die nacht heb ik ontzetted ligge woelen en de volgende ochtig werd ik noch fris, noch fruitig wakker, maar besloot toch mee op tour naar de Ming Tombs en de Chinese muur te gaan. Wat erg indrukwekkend en zeker de moeite waard was! Echter het avond eten en het theater die avond heb ik overgeslagen en met de taxi naar de campus teruggegaan. Weer een woelige nacht gehad en werd wakker met 39,5 C koorts. Ik kon niks meer! De school vond dat ik naar het ziekenhuis moest, eerste wilde ik dit niet, want was gewoon te beroerd om daar heen te gaan. Ondersteund door een Chinees en een Pool en onder begeleiding van Mirel toch met de taxi naar het ziekenhuis gegaan. Daar in een rolstoel gezet, bloed geprikt, diagnose gesteld, aant infuus en na ruim een uur stond ik weer ietwat beter buiten met een tasje medicijnen onder de arm. De volgende dag heel de dag onder de wol en smiddags met Margarita weer naar het ziekenhuis om weer even aan het infuus te gaan..met Margarita erg leuk gesproken over cultuur verschillen en over Chinese gebruiken etc. uiteindelijk nodigde ze me uit om Chinees Nieuwjaar bij haar familie te vieren!Door de dokter ben ik weer aan de antibiotica gezet...nog nooit heb ik een antibiotica kuur hoeven nemen en nu op reis al 2 keer! Maar goed het heeft weer geholpen..dus tja. Die avond even naar beneden voor het internet..en als mensen dan aan je vragen mee de stad in te gaan baal je toch wel flink. De 3e al weer een aantal lessen gevolgd en Mirel heeft die avond heel lief een bakje eten van de kantine voor me mee gebracht.

De 4e alweer alle lessen gevolgd en hebben we s avonds met Toni en Sara pasta gemaakt in de keuke van onze verdieping. Omdat we geen borden hadden had mijn creatieve geest bedacht de tafel te bedekken met plastic folie en peuzelen maar. Het was een leuke avond en eindigde met een grote groep. De volgende dag hadden we naast de gewone lessen ook Calligraphy (chinees schrijven/schilderen) super gaaf! Zelf met kwast geschreven en door de kunstenaar mijn sterrebeeld (varken) laten schilderen en muziek. S avonds kwam Jules (een Deen) even een praatje maken en bij Sara op de kamer met een groepje de Portugese film "Talk to her" gekeken. De volgende dag waren we vrij en zijn we met Sophie naar een boekenwinkel en The Forbidden City gegaan. Na het eten hebben Toni, Sara en ik een taart gemaakt voor Marcus, die de volgende dag jarig was. Dit wilden we met pannekoeken, banaan en chocopasta doen. De melk bleek echter yoghurt te zijn..maar de taart werd heerlijk (aanrader!) Daarna naar een podiun waar een aantal bands optraden, was echt tof en Toni en ik hebben gestagedived hehe. Om 00:00 hebben bij de garderobe voor Marcus gezongen en de taart overhandigd, wat eindigde in een foodfight. Daarna de taxi in naar de raggae bar Zub om Bob Marleys geboorte dag te vieren.

De 7de werden we klaargestoomd voor de Teacher Practice van de komende 5 dagen. David en ik zouden samen lesgeven (elk 15 min) aderen zaten met 3 mensen in een groep. Maandag was onze vrije dag en die (zondag) avond ben ik naast het voorbereiden van de les met Toni, June (chinees meisje) en Sara naar de bios gegaan en hebben een Chinese horror film met Happy end gezien..
De volgende dag eerst een aantal lessen van mede studenten bijgewoond en met David naar een mall en heb daar hardloop schoenen gekcht. Tijdens de lunch de les voorbereid en s avonds wezen hardlopen. De 4 dagen erna heb ik les gegeven en dat ging echt goed! Vond het ook erg leuk en was ongelooflijk wat je al kan na 1,5 training. Heb van Sonya ook constant goede feedback gekregen en heb nu wel het gevoel dat ik de komende 4 maanden ook echt wat kan gaan betekenen hier. De studenten zijn gemotiveerd en vinden het erg bijzonder dat ze les krijgen van ons...blanken..

Die week ben ik onder andere met een groep wezen bowlen en met Rel en een gezelschap bij de Big Pizza doorgebracht, waar je voor 4 euro zo veel kan eten als je maar wilt..westers eten...groenvoer, pizza,pasta, toetjes, drinken..mmhhh
De laatste dag van de TP zijn we met een groepje naar een mall gegaan. June wilde ons mee nemen naar een plek waar je zelf chocolade kon maken, maar deze bleek gesloten..wat gewinkeld (all stars voor 4 euro en eindelijk deo gevonden..kennen ze hier niet echt...bah!), verse noodles voor 50 cent gegeten en terug om klaar te maken voor de nacht. Eerst naar een bar in de Hutong waar iedereen was. Een traditionele wijk, echt gaaf. Mirel ging daarna weg en ik ben met AJ, Rob, Signe, Juan, Martin, Marcus en Sonya naar een andere bar gegaan. Daarna naar "de heineken bar" (een vrachtwagen waar op zn hollands gerookt wordt) vervolgens een taxi race en in een restaurant om 5 uur s ochtends een heerlijk ontbijt genuttigd. De volgende dag de prijs van die nacht betaald maar in deze toestand toch met Juan, Anne en Amy met de metro en taxi naar de Summer Palace gegaan. Was erg koud en winderig maar was echt super mooi daar en leuke gesprekken met Juan gevoerd.

Op valentijnsdag een Tai Chi les gevolgd en met Mirel, Anne en June naar de kapper gegaan. Volgens een Chinese gezegde mag je een maand na het chinese nieuwjaar je haar niet laten knippen, dus tja ik had weinig keus ;-) (voor 2 euro). Onderweg gepofte kastanjes gekocht. Op deze dag van de liefde even met de liefde gebeld, die de volgende dag richting het Oostenrijkse zou vertrekken. De 15e zijn Mirel en ik met June wezen lunchen bij een Koreaans restaurent. June is echt super lief en helpt ons vaak als we ergens heen moeten en dit keer bij het laten branden van foto's. Ze gaat vaak mee op stap en is veel bij ons. Die avond zijn we met Marcus en Marcus en Sophie naar een dansvoorstelling gegaan. Het duurde even voor de taxi chauffeur het theater gevonden had,maar met June aan de andere kant van de telefoonlijn toch gevonden en een mooie show gezien met live muziek en dans door een engels gezelschap. Na afloop "normal Chinese food" (zie foto) gegeten en met zn 5en weer terug in de taxi naar huis. Tot laat de assignment voor de volgende dag gemaakt en hoofd op het kussen gelegd. Ok hier stop ik voor nu...ben al een uur aan het typen en jullie hebben denk ik inmiddels ook redelijk vierkante ogen..
Op onderstaande links zijn weer nieuwe foto's te bewonderen (nog een aantal van Bangkok en China!)

www.flickr.com/photos/90539320@N00/
www.flickr.com/photos/90539320@N00/page2/
www.flickr.com/photos/90539320@N00/page3/


Ik ben weer benieuwd waar jullie allemaal mee bezig zijn! dikke kus!

  • 05 Maart 2007 - 09:11

    (tane) Nella Star:

    Nihau Marit,

    Hai collega docente! Wat een belevenissen weer. Een hartelijke groet van je tante en hou je taai!!!

  • 05 Maart 2007 - 17:51

    Frances:

    Lief Maartje,

    Wat heerlijk om je lange berichten, belevenissen te lezen... echter met wat gezonde jaloezie!
    Hoop dat je er zó van geniet!
    16 juli kom ik richting Indonesie, ik meen dat jij dan inmiddels weer in NL bent?
    Chica, geniet!!
    x Fran.

  • 05 Maart 2007 - 19:05

    Dees:

    Hoi Meis!
    even n dikke kus uit Nederland! leuk om weer je verhalen te lezen! Mail je van de week ff wat langer!
    xxxx Dees

  • 05 Maart 2007 - 22:57

    Sander:

    Je verhalen blijven amusant. Wat een stoere verhalen en belevenisen zeg.
    Succes met alle kids in de klas!

  • 07 Maart 2007 - 12:14

    Netty:

    Hoi Marit,
    Ik volg met veel plezier je reis en je belevenissen, erg indrukwekkend en heel leuk om te lezen. Heel veel plezier en geniet ervan.
    groetjes Netty

  • 14 Maart 2007 - 05:45

    Lisanne:

    Hai Marit,

    Eigenlijk kennen we elkaar niet.. Vraag maar aan Mirella wie ik ben! Leuk om jouw webstekje te bekijken! Heel veel plezier nog met lesgeven en daarna met reizen.

    Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Zhuhai

Marit

Indonesie, Maleisie, Thailand, China, Tibet, Nepal

Actief sinds 29 Okt. 2006
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 50367

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Hike Hoge Kust Zweden

10 Maart 2012 - 10 April 2012

Chris y Marit Peru 2012

23 September 2010 - 05 November 2010

Thailand, Laos, Cambodja, China

05 December 2006 - 05 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: