DEEL 2: Hoe Lang is een Chinees.. - Reisverslag uit Beijing, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu DEEL 2: Hoe Lang is een Chinees.. - Reisverslag uit Beijing, China van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

DEEL 2: Hoe Lang is een Chinees..

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

27 Januari 2007 | China, Beijing

Brrrr!! We zijn gister aangekomen in Beijing. Vanuit het vliegtuig zagen we dat we verwelkomd werden met vuurwerk. We waren al op de hoogte dat het vrij fris zou worden. Maar van 30 graden naa -8 is toch best even wennen. Vandaag dus maar een winterjas aangeschaft...wat ons maar 30! euro heeft gekost. Zojuist een welkomst diner gehad en al een aantal andere studenten ontmoet. We verblijven in de campus van de Business en Economics University in Beijing en krijgen hier ook les (oa Engels, Manderin, Material Art, Cultuur, Tai Chi erg interessant allemaal) De maaltijden zijn ook inbegrepen...een lopenm buffet werd ons verteld..om precies te zijn kreeg ik 1 gefritturd slablaadje, een klein schepje gezuurde kool en wat zoete warme melk naar binnen...de rest was urm..ik denk dat ze dat cultuur verschil noemen. De supermarkt op de campus bleek na deze presentatie hemels! Even terug naar de zon...zucht! Vanuit Krabi zijn we naar Chiang Mai gevlogen met low budget Nok air. Het vleigtuig bleek als een vogel geverfd te zijn..maar de vucht was erg goed. Op Bangkok moesten we overstappen. We hadden daar drie uur te doden. Tijdens het inchecken vroeg een man ons in welke rij we stonden...4 of 5 (hij wilde erg graag de eerste zijn in 1 van die twee). Ik zei hem dat hij mocht kiezen welke rij hij het liefste wilde en hij ging voor 4. John, van oorsprong Amerikaan, woont in Chiang Mai. Ooit toen hij zonder werk zat, belde zijn broer of hij mee wilde naar Thailand...Chiang Mai was de eerste haven en is er nooit meer weggegaan. De reden voor zijn bezoek aan Amerika was een ziekenhuis. Hij heeft kanker...en wil geen medicijnen. Zijn laatste jaren zal hij doorbrengen in Chiang Mai..een verdrietig verhaal. We hebben een tijdje verhalen uitgewisseld tot we beiden in moesten checken....Op het vliegveld van Chiang Mai, wachtende op een taxi vroeg een man (Robert) ons of wij accomodatie zochten. Op zich hadden we al wat in de Lonely Planet gevonden, maar aangezien de taxi naar zijn hostel door hem betaald werd en zijn kamer vrij goedkoop was gingen we toch met hem mee (als het niks was konder we altijd ergens ander heen). Robert is freelance Engels docent en bezit een hostel. Aardige man en de kamer was perfect. Twee bedden, warme douche en schoon (voor Nederlandse begrippen uiteraard niet abnormaal, maar believe me..wij zijn daar op reis erg blij mee ;-))Uitgepakt en wel gingen we beneden wat drinken (heerlijke zwarte bessen smoothie)op zoek naar een toer die we de volgende dag zouden kunnen doen. Robert regelde voor ons een touroperator (Sai) die naar het hostel (Same Same) kwam om ons de aanbiedingen voorteleggen. We zijn gegaan voor een tour met olifanten, raften en de longneckvillage. Vervolgens zijn we Chiang Mai in gegaan. Een gemoedelijk stadje in het noorden van Thailand. Rel en ik in een customize winkeltje wat kleding gekocht en onderweg wat fruit. In de Lonely wat Italiaanse restaurantjes opgezocht (Mirella is kwart Italiaans) en belandt op een ontzettend schattig binnenplaatsje en heerlijk gegeten.
De volgende ochtend heb ik alleen ontbeten. Met boek naast een groot bord met yoghurt, muesli en fruit heb ik me prima vermaakt. De mokka koffie die ik bestelde was de beste die ik ooi geproeft heb! Op de boden pure chocolade, dan cafe latte en bovenop een schuimlaag met opgeklopte melk (ok in begin nu te watertanden...) Even later kwam er een jongen binnen op zoek naar een kamer. Ik vertelde hem dat het hier priam vertoeven was...helaas hoorde ik later dat het vol was. Wel heb ik hem de mokka koffie aangeraden nadat hij mij over zijn koffiedrang vertelde, dit heeft hij zeer gewaardeerd ;-)Hij is al vele jaren aan het reizen. Komt officieel uit indonesie, maar momenteel heeft hij geen thuis. Om 9:00 am werden Mirel en ik opgehaald voor onze tour. Met ons waren een Japanse (werkzaam in Cosmetica en sieraden) en een Franseuze (voice actress). Eerst bezoechten we een orchideeen en vlindertuin, aangezien we die al een aantal keer hebben mogen bewonderen, waren we hier vrij snel op uitgekeken en vervolgen we onze weg naar het Long Nek dorp. Helas bleek dit dorp opgezet voor toeristen (was ons niet verteld tijdens de boeking) maar de vrouwen met ringen om hun nek waren er uiteraard wel. Deze ringen dienen niet om een nek uit te rekken te maken, maar om de bovenste botten vam de borstkas naar beneden te drukken, zodat de nek dus langer wordt. Bizar te zien dat meisjes van 8 deze ringen al om hun nek krijgen...wel een mooie ervaring. Vervolgens een rit van een uur riching de olifanten. Een mooie rit langs dorpjes en natuur..ritje op de olifant was leuke een keer te doen (vrij toeristisch uiteraard op zich)kregen bananden om ze onderweg te voeren(naar achter en astu), vooral omgeving was indrukwekkend. Daarna in een soort van kooi via kabelbaan rivier over..spannend! en aan de overkant gelunched. Vervolgens een trekking naar een waterval. Erg mooi daar en daarna raften..avomtuurlijk. Daarna op een waterraft een watergevecht met onze tja hoe noem je dat..kapitein is voor een bamboe raft wat overdreven..maar dus een watergevecht gahad..uiteindelijk heeft hij toch de bodem van de rivier mogen bekijken en ben ik mooi droog gebleven ;-) Onderweg een aantal foto's gemaakt, maar op een gegeven moment bleken alle foto's te zijn gewist!!! Best vervelend want de laatste keer dat ik ze op cd heb gezet was in de Cameron Highlands..Rond 18:00 waren we terug en hebben onze spa dag voor de volgense dag geregeld en hebben we in het Art Cafe gegeten. Daarna zijn we naar de nachtmarkt gegaan en hebben we lampjes en ik..gefrituurde maden gekocht haha! Tja ik wil gewoon alles proberen en smaakten eigenlijk gewoon naar chips..miste de dipsaus alleen een beetje...Onderweg hoorde ik opeens "Rotterdam".."Amsterdam"! Het was de jongen uit Indonesie. Dus ik "world"!Even gekletst en onze wegen vervolgd. Ik had ananas gekocht maar de helft kreeg ik niet weg. Onderweg kwamen we..jawel...een olifant tegen en heb hem de rest van mijn ananas gegeten. Even de mail bekeken, Alex bleek ook in Chiang Mai te zitten. Helaas hebben we elkaar gemist, maar hij zou ook naar Bangkok komen. De volgende dag was eigenlijk wel de vervelendste tot nu toe..ten eerste moesten we al om 10 am opstaan om te ontbijten. Vervolgens moesten we helemaal naar de overkant lopen voor onze spa dag. Daarna moesten we verplicht alleen maar liggen om een gezichtsbehandeling, een body scrup een massage en een manicure/pedicure te ondergaan en oor dit alles waren we ook nog eens minder dan 20 euro kwijt! Ik vind dat eigenlijk niet kunnen hahaha wat hebben wij genoten zeg. Daarna hadden we een yoga sessie met avond eten geboekt. We werden door twee vrouwtjes met de scooter opgehaald en hebben serieus meer dan 2 uur mantra yoga/ meditatie beoefend..was super, maar vermoeiend en heb serieus op mn hoofd gestaan!!! Suee was een interessante vrouw en hebben dus met haar gegeten in haar tuin. Veel geleerd over Karma, Boedisme en meditatie. Op een gegeven moment kwam er een vogel over de tafel vliegen, was op dat moment er bijzonder. We werden op 1 scooter naar huis gebracht. Ontzettend gelachen en onderweg nog even op een marktje gestopt. Toen we in ons hostel waren zijn we nog even naar de weekend markt geweest. Vervolgens nog naar een internet cafe en mn fotos bleken inderdaad verwijderd...gelukkig heeft Mirel ook veel foto's gemaakt. Eenmaal terug in Same Same (guesthouse) kwamen we voor de deur nog een backpacher tegen en hebben we nog even mee gepraat. Daarna toch echt naar bed,want helaas moest de wekken om 04:45 gezet worden voor de vlucht naar Bangkok..de voorlopig laatste havenvan onse backpack avontuur...mmh het is nu in Beijing iets over twaalven en morgen hebben we onze introductie dag. Volgende week zal ik schrijven over onze belevenissen in Bangkok en onze eerste dagen in Beijing! Op http://www.flickr.com/photos/90539320@N00/
weer een aantal nieuwe foto's.
Tot snel! Zai Jian,
Marit

• 27 Januari 2007 - 16:24

Sander:

Hey hallo,
    jullie foto's zijn echt te gaaf voor woorden! Wat mooi dat jullie dit allemaal in het echt hebben gezien. Zo te lezen voelen jullie je iig veilig en maken jullie veel contact met anderen.
    ga zo door..
    groeten

• 29 Januari 2007 - 10:36

Marijke:

Wat een verhalen allemaal! gewldig m een land zo intensief mee te maken en dat voor zo weinig geld!
    Enjoy,
    kus Marijke