You've got mail! - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu You've got mail! - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

You've got mail!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

17 Januari 2007 | Thailand, Krabi

Avond!
Hoe gaat het daar in het Nederlandsche? Zitten de haren nog goed? Net vernomen dat er harde windvlagen op komst zijn..

Wij zitten nu in Krabi (Thailand) en vertrekken morgen met vliegtuig in Noordelijke richting naar Chiang Mai. Daar zullen we een tour boeken met onder andere een ritje op een olifant en een bezoek aan een longneck (mensen met ringen om hun nek) dorp. Ook gaan we heerlijk ontspannen in een super de luxe spa…even schoon weken ;-)

9 januari zijn we s middags vanuit de Cameran Highlands voor een reis van in totaal 2 dagen met de bus naar Ipog vertrokken. De reis was super. Bochterige wegen door de Bergen, met uitzicht op dalen met laaghangende wolken en jungle bij ondergaande zon…
In Ipoh aangekomen, moesten we even wachten tot het loket voor de nachttrein open was en de tickets gekocht. Daarna zijn we naar een rokerige kroeg gegaan. Mirel was even aan de sms en ik ben aan de bar met de “locals” gaan hangen en naast een Tiger biertje levensverhalen genuttigd. Daarna hebben we in een hotel op een buiten terras gezeten en wat gegeten. De lift naar boven was redelijk avontuurlijk, volgens mij nog uit het koloniale tijdperk..zelf dichtdoen veel gekraak, maar wel spannend!

In het restaurant kwam Azmi bij ons zitten. Een gepensioneerde soldaat die nu een prachtig beveiligingsuniform droeg. Hij vertelde ons over zijn leven en de geschiedenis van Ipoh. Hij had in het Britse leger als medisch assistant gediend en ook een tijd in dienst van het leger van Maleisie in de jungle medische hulp geboden aan aboriginals. Het hotel waar we zaten bleek het hoofdkwartier te zijn geweest van de Britten in het koloniale tijdperk. Het was een ontzetten mooi pand, maar van binnen helaas slecht onderhouden.

De treinreis was super. We hadden een bovenbed en vanuit je raampje kon je zo de wereld voorbij zien gaan…Best goed geslapen (backpacks aan het voeteneind en benen omhoog), af en toen wel wakker, maar dan muziekje op en lekker naar buiten kijken.

S Ochtends moesten we bij de grens van Thailand een stempel halen om het land binnen te komen. Veel hadden hun backpack mee genomen, maar volgens de conducteur konden we deze laten liggen, dus dit advies volgde een jongen uit Bristol en ik op. Maar toen we uit de trein waren gestapt, reed deze plotseling weg! Na een aantal bezorgde blikken besloten de Brit en ik dat het avontuur gevoel zonder backpack alleen maar toe zou nemen en dit samen tegemoed te gaan. Na de stempels stond de trein (met backpacks) uiteraard weer op het perron. We moesten op Hat Yai overstappen. Na een 3e klas (goedkoopst) kaartje naar Surat Thani gekocht te hebben, hebben we in een koffiehuisje heerlijke ijsthee gedronken. Vervolgens naar een internet café gegaan, waar de jongen uit Bristol uit de trein ook zat. Hij was officieel met z’n vriendin op pad om in verschillende plaatsen te klimmen, maar haar opa was plots overleden, waardoor zij terug naar huis is gegaan. Zo’n internet café voelt best westers, maar als je plotseling monniken voorbij ziet lopen realiseer je je weer even waar je bent..haha.
We zaten een kwartier voor vertrek in de trein, maar na een half uur was deze nog niet vertrokken. Aan verschillende mensen gevraagd of we inderdaad in de trein naar Surat Thani zaten, dit bleek wel het geval, maar na nog een kwartier ben ik naar voor en achter gelopen, bleek dat we in een treinstel zaten zonder locomotief! Er zat 1 andere backpacker in de trein en van hem ook bevestigd gekregen dat we in de juiste zaten..zonder aandrijving…Weer terug op mn stoel kwam deze man naar me toe dat hij ook nog even was wezen rondvragen en dat door een overstroming we na ongeveer een uur zouden vertrekken, na een half uur (uur vertraging, ach we zijn NS gewend) vertrokken we dan. De reis was lang en derde klas…is derde klas, maar het uitzicht was super. Op een gegeven moment kwam een familie naast ons zitten waar we fruit en rijst van kregen. Echt heel lief! Het enige wat ik te bieden had waren een paar koekjes en heb deze aan hen gegeven. S avonds rond een uur of 7 kwamen we aan in Surat Thani. Een plaats dat voornamelijk als opstap plaats naar verschillende eilanden dient. In de Lonely Planet vonden we een goedkoop Spa Resort. Een taxi bij het station gevonden en hierheen gereden. Daar aangekomen betwijfelde we echter of dit resort inderdaad zo goedkoop was. We werden voor de ingang afgezet en er kwam gelijk iemand om onze spullen naar binnen te rijden. Maar bij de receptie bleken er inderdaad kamers voor die prijs te zijn. 600 bad is ongeveer 11 euro en daarvoor hadden we een kamer met 2 bedden, badkamer airco en tv…dat het kan…

Na wat uitpak werkzaamheden zijn we gaan eten bij een restaurant vlakbij het hotel. Nu heb ik in het verleden in Londen gewoond en de meeste van jullie zijn ook wel op de hoogte van mijn belevenissen daar…;-) Nu werd in dit restaurant a1 gedraaid..en ja…ik kende de teksten nog…haha verder wil ik het er niet over hebben..Mirel heeft nog een massage genomen en ik heb mezelf vermaakt in de kamer. De wekker gezet om 6:00 (we hadden voor 7.30 een taxi naar de boot naar het eiland Ko Samui gereserveerd) en heerlijk weggedoezeld.

Plotseling gaat de telefoon…SHIT!! Verslapen! 7.15 en overal spullen en de boot gaat om 8.00….gelukkig had ik mn tas voor het grootste gedeelte de vorige avond al ingepakt en ben snel gaan betalen en alvast wat spullen in de taxi gelegd. Mirel kwam ook vrij snel, and off we went. Uiteraard had onze chauffeur geen haast, maar dat bleek uiteindelijk niet nodig want we kwamen ruim op tijd aan. Tickets gekocht en even op adem gekomen. Er kwam een vrouwtje op ons af die bungalows aan het strand had. Klonk niet slecht en uiteindelijk 600 baht afgesproken. De reden dat ze naar Ko Samui gingen, was de half moon partyu op Ko Pangnan. De Full Moon Parties schijnen spectaculair te zijn, maar de half moon mogen er ook wezen. De eigenaresse vertelde ons dat ze vervoer zou regelen. Een Nederlands stel had het zelfde gedaan en daar zijn we bij gaan zitten. Op de boot kwamen we de Engelse bergbeklimmer weer tegen. Hij zag die half moon party ook wel zitten en zou overwegen ook te komen (hij was onderweg naar een ander eiland). Onderweg Alex (half Ier half Nederlands) leren kennen, die ook in dezelfde bungalows zat. Onderweg wat gedoezeld en op Ko Samui opgehaald met een minivan. Na 20 minuten aangekomen bij de bungalows…wow

Spullen binnengelegd even wat opgefrist en op het terras aan het strond genoten van fruit cocktails en yoghurt met muesli. Max en Joya (nederlandse stel) en Alex joinde ons en collectief besloten de rest van de dag lekker niks te doen dan met een drankje uitkijken over strand en zee. Het was een gezellige luie middag en zijn s avonds met de taxi met z’n allen naar een ander dorp gegaan om te eten. Alex reist alleen en heeft al veel gezien. Is gaaf om naar zn verhalen te luisteren. Omdat de anderen het toch wel een gedoe vonden om met de boot s nachts naar het andere eiland te gaan besloten we op Ko Samui de entertainment op te zoeken. Ik had me erg op de half moon party verheugd, maar het werd een ontzettend leuke avond. Alex stelde nog voor om dan samen naar Ko Pangnan te gaan, maar dat zag ik niet zo zitten, omdat het met zn allen toch wel erg leuk was! Het anti drugs beleid en sekstoerisme is hier wel erg aanwezig, ook de lady boys staan op elke hoek van de straat, bizar om te zien…
We hebben ontzettend veel lol gehad en snachts heb ik nog met Max en Alex een nachtduik genomen. Was echt bizar…boven je de sterrenhemel en voor je alleen maar zwart…

De volgende dag vroeg op voor een tour. Om half 8 zaten we allemaal met een uhm lichte kater klaar om opgehaald te worden. Op de boot hebben we in onze brakheid ontzettend gelachen en bij de eerste stop zijn Max en Joya gaan duiken en Alex Mirel en ik een berg op gegaan om het uitzicht te bekijken. Het bleek een berg te zijn die je daadwerkelijk moest beklimmen…normaal gespoken geen probleem, maar onder deze omstandigheden redelijk tot vrij zwaar. Uiteraard zijn we echte doorzetters…en het uitzicht na 1 uur klimmen was het meer dan waard. Toen de afdaling..had slippers aan die ik in de Cameran Highlands had gekocht en deze besloten er onderweg mee op te houden. Heel handig weer inelkaar geknutseld en verder gestapt. Nog net in het laatste bootje naar de boot gestapt en verder gevaren. Eten zat bij de tour inbegrepen en op het dek lekker gegeten. Bij de volgende stop naar een lagoon geweest en wezen snorkelen, was vet!
Op de terugweg wat met Alex gekletst en naar z’n mooie tekeningen gekeken terwijl iedereen lag te slapen. Ik uiteindelijk ook maar plat gegaan in de zon op een bankje van de boot. Redelijk gebroken aan land en bij thuiskomst even opgefrist en met zn allen wat wezen eten. Daarna zijn Mirella en ik even het stadje ingegaan, wat gewinkeld en de vlucht naar Chiang Mai geboekt. Toen we terugkwamen was de receptie van de bungalows al dicht, maar we moesten de reis naar Phi Phi nog boeken voor de volgende ochtend…mmhh… alle reisbureaus waren al dicht (twas na 10en) dus hadden een redelijk klein probleem. Toch nog even het cetrum en vonden een internet café waar ook boekingen gedaan konden worden. En on 23:10 stonden we met tickets in onze handen weer buiten…few! Ok volgende keer iets beter plannen.
De volgende dag werden we om 7.30 opgehaald. Maar alle medewerkers lagen nog te slapen. Na veel geklop en gehello? kwam er iemand aan en konden we de rekening betalen van de kamer en alle genuttigde lekkernijen. Deze viel alles mee! In de minivan naar een grotere bus, spullen ingeladen en boot op. Daar heb ik de hele vaart in de zon op een bankje geslapen…zucht…

Vanaf Surat Thani met de bus naar Krabi en daar na wat gegeten te hebben en even gewwwed de boot op naar Ko Phi Phi. Deze zat vol met backpackers en bij aankomst bleek dit eiland erg toeristisch. De goedkoopste kamer die we vonden was bijna 30 euro en na 1 uur besluit je deze dan toch met een kleine glimlach te boeken. Een jongen met een loopwagen kwam ons ophalen en na het inchecken zijn we het centrum ingegaan. Ik heb mn was bij een laundry gerunned door Lady Boys afgegeven en wezen eten in een italiaans restaurant. Daarna nog even het strand opgegaan en naar de sterren gekeken…en jawel ik heb een vallende ster gezien! Hier werd ik zo enthausiast van dat Mirel nogal schrok en dacht dat ik een groot beest of iets dergelijks zag haha.

Voor de volgende dag een sunset tour geboekt en besloten dat we niet 3 maar 2 nachten zullen blijven, omdat het ons iets te toeristisch allemaal was. Ontbijt zal bij de prijs inbegrepen en dit was yummy!! Vers fruit, salade..en pannekoekjes die naar scones smaakten!! Die ochtende was geshopped en ik ben nog even een uurtje naar het strand gegaan. Daarna de boot op voor de tour. Ook hier zat eten bij inbegrepen. Eerst onderweg gekajakt en toen gesnorkeld naar het eiland waar het grootste gedeelte van The Beach is opgenomen. Niet normaal meer hoeveel mooie (groot en klein) hier leven..was echt super!! Eiland was mooi en ook aan de andere kant nog even gesnorkeld. Nog even mn uitrusting aan een australier uitgeleend die op een andere tour was en we tijdens het kajakken tegen waren gekomen. Nog even mee gekletst en weer de boot op. Naar een aantal rotsen gevaren en onder het genot van een hapje en drankje en Bob Barley de zon onder zien gaan…. Na een tijdje kwamen 100en vogels op de rotsen af, echt bizar gewoon. Mirel en ik hebben op het dek ontzettend veel lol gehad en de terug vaart was erg mooi…zo onder de sterren hemel..na een tijdje de lichtjes van de haven..tja dat zijn wel de momenten waarop je gewoon zo bewust bent van het feit dat je leeft…

Na de boot nog even op internet gegaan en een pannekoek met yoghurt gedeeld…mmhh.. besloten vroeg naar bed te gaan, maar bij thuiskomst was er een feestje aan de gang. Klonk wel gezellig en een Zweed nodigde ons uit. Ben wat bier in een supermarket gaan halen en daar gingen we. Stuk of 10 jongen en 2 meiden zater buiten, allemaal zweden op 2 aussies na. Was leuk en voornamelijk gepraat met 2 voetballers. Muziek stond wat hard en de beveiliging had wat klachten gehad. De jongens hadden een bordje gevonden waarop stond dat het vanaf 12 00 stil moest zijn..het leek op een gegeven moment ok te zijn tot de politie uiteindelijk kwam……maar die waren vriendelijk en rustig en zijn met zn alleen een bar/disco ingegaan. Tot uurtje of half 2 gedanst en naar huis gegaan. Volgende ochtend 9 am redelijk moe na ontbijt de boot op naar Krabi en op die boot eigenlijk besloten waar we heen wilde gaan. In krabi op een overvolle bus (Mirel op trap ik op grond omringt door backpacks) naar andere opstap plaats gegaan. Geprobeerd telefonisch een kamer te regelen, maar alles bleek erg duur. We zijn met een klein motor bootje naar Raily gevaren. In de haven van Krabi ving onse schipper nog een vis en aangekomen in Raily bleek dat door de eb de boot niet veel verder kon varen dan heuphoogte…en tja toen met backpack en al door het water naar het strand haha!
Mirel ging nog even onderuit maar bleef bij een paar schrammetjes en onderkant van de backpack wat nat. Vrij snel een betaalbare kamer gevonden en op pad. Raily is een stad maar je heb echt het gevoel of je op een eiland zit. Zowel een oost en west strand. Vanuit Raily bleek niet zoveel te ondernemen en voor de volgende dag een boot naar Krabi geboekt. Tijdens de boeking werd ik beslopen door een grote wesp. Ik besloot hem mijn karate kunsten te tonen, twee amerikanen vonden dit vrij amusant en met hen hebben we uiteindelijk met zn vieren de diamond cave bezocht. Een indrukwekkende kristal grot. Daarna de vloed binnen zien komen en zijn Mirel en ik nog naar de princess cave geweest die uitkwam op een prachtig strand…adembenemend…

Aan de westkust gegeten en de zon onder zien gaan. In het hotel heb ik op een groot scherm de film Borat gezien (vermakelijk) en nog even achter internet gedoken (mismoment). Ik heb nog nooit de zon vanuit de zee op zien komen en besloot de wekker om 6 am te zetten. Was echt gaaf…helemaal alleen op het strand, af en toe eenbootje…

Om half 10 hadden we de boot naar Krabi. Na een half uurtje rondlopen een hostel gevonden en op zoek gegaan naar de bakker uit een infoboekje met zuurdesemboord…na tijdje zoeken gevonden. Bleek Nederlands te zijn. In een supermarkt Gouda Kaas gehaald…mmmhhh!!! Voor die avond had ik een strandrit geboekt. Mirel ging mee de taxi in en samen met Steward uit Schotland en de eigenaar paardgereden langs het strand…moet je voorstellen…zit je dan op een viervoeter, in de verte eilanden en rotsen, zoute zee geur, ondergaande zon..(nee ik probeer jullie niet jaloers te maken hehe). Terug heeft Mirel voor de volgende dag een kookcursus geboekt. Had mij ook echt super geleken, maar wilde liever hier wat van de omgeving zien en he been full day jungle tour geboekt. Daarna heerlijk gegeten in een italiaans restaurant. De volgende dag om 8.30 opgehaald en samen met een Engels gepensioneerd echtpaar en gids op pad gegaan. Twee hotsprings bezocht een een temple op een berg, die we bereikten met 1200!! Treden…pff wat een workout, maar wat een uitzicht. Daarna ben ik alleen nog even de bush bush in gegaan om een 1000 jaar oude boom te bezoeken. Ookal was hij inmiddels overleden, was wel gaaf om te zien. Nog een temple bezocht (bijna vergeten schoenen uit te doen) en terug naar hotel. Wat gedoezeld en om 18:00 kwam Mirel van de kookcurses. Later nog wat gegeten en nu dus oogjes toe en morgen vliegen!

Ben beniewd naar wat jullie in Nederland mee maken en kijk weer uit naar jullie lieve berichtjes! Groetjes!!!

Fotos: http://www.flickr.com/photos/90539320@N00/

  • 17 Januari 2007 - 17:37

    (tante) Nella Star:

    Lieve Marit,
    Dit maal heb ik je lange verhaal maar -deels- diagonaal doorgelezen.... wat een belevenissen weer. Jullie 'doen' de halve Aziatische wereld in een maand of zo. (vroeger had je een boekwerk voor Amerikanen met de titel: "Europe on 5 dollars a day". Soms zag ik zo'n amerikaan met dat boek onder de arm in A'dam of zo.)
    Jullie gaan naar de Karen denk ik. Vrouwen daar hebben als schoonheidsstreven zoveel mogelijk koperen ringen om hun nek te verkrijgen in de volwassenheid. Des te meer ringen, des te mooier/knapper zij gevonden worden. Schoonheidsideaal dus. Nadeel: hun nekspieren verslappen zo, dat hun hoofd (eventueel) zonder die ringen slap omlaag valt. Het lijkt me erg onpraktisch, die ringen.
    Liefs en groeten,
    tante Nell@

  • 17 Januari 2007 - 18:29

    Annemieke:

    Haai!!!Jeetje wat een verhaal weer. Samen met mijn ouders alle foto's bekeken en de verhalen gelezen. Mijn moeder was uiteraard helemaal gek van de vlinderbloem hahah. Gouda kaas hahah, zonsondergang wat een tegenstelling. Mijn oma vindt het zo dapper van jullie, ze vindt dat je altijd al een wereldreiziger bent geweest :)Je maakt ons inderdaad wel jaloers, behoorlijk ook! Heb Jur zover dat we na school ook een tijdje de wereld gaan ontdekken JEEJ!Ik kan al dagen niet lopen van de spierpijn. Heb zondag voor het eerst weer getraint, twas heerlijk maar de volgende dag was ik niks meer waard. Morgen jarig en zaterdag vieren we het bij mijn ouders. De 27ste komen er 12 mensen en gaan we met zijn allen eten en dan stappen in haarlem. Dat gaat nooit passen in ons kleine stulpje maar goed, heb er ontzettend veel zin in. Morgen stage, bagger op je verjaardag maar ik neem cake en chocola mee hahah. Papa vindt het fijn dat je plezier hebt van de rugzak en wenst je heel veel plezier en wegblijven bij enge beestjes. Mama vindt de verhalen en foto's geweldig, toi toi toi. Van mij een heel dikke kus!!!!!!Veel plezier en wees voorzichtig KUS

  • 17 Januari 2007 - 19:00

    Hanne:

    Wow Marit, je bent wel een ster in lange (voor ons fantasie) verhalen schrijven haha. Zo tof om het allemaal te lezen, ik plaats mezelf al in het plaatje. Ga vooral zo door, ik lees je reisverhalen met liefde.
    Hier in Nederland is er weer een weersalarm afgegeven, wat betekent dat er de mogelijkheid bestaat dat je eventueel door een rukwind een paar meter meegenomen kan worden hehe. We zullen zien hoe het morgen verloopt.
    Mijn reisverhaal is dat ik het nu al zat ben om elke dag naar Hilversum te reizen en niet zoals jij indrukwekkende landschappen hebt.
    Als ik dan eenmaal mijn reis achter de rug heb, zit ik op een 'grijs' kantoor, spannend joh!
    Hee lieve Marit, geniet van alle mooie momenten en alsjeblieft blijf ze delen met ons :D (wordt ik ook een beetje gelukkig van)

    Dikke kus en liefs Hanne

  • 17 Januari 2007 - 23:50

    Vincent :

    hey babes, kzei toch, beter thuis blijven... veel leuker...xxx

  • 17 Januari 2007 - 23:50

    Vincent :

    hey babes, kzei toch, beter thuis blijven... veel leuker...xxx

  • 18 Januari 2007 - 13:01

    Oom Willem Star:

    Dag Marit,
    Wat mij verbaasde is dat je je rugzak in de trein liet liggen. Zou ik niet gauw doen. Wordt daar nooit gestolen? Afgezien daarvan weer een leuk verhaal. Nog veel plezier verder.

  • 18 Januari 2007 - 13:41

    Dees:

    Heey!
    Wat leuk om je belevenissen weer te lezen! Ben (net zoals iedereen die dit leest) jaloers!!
    Hier gaat alles goed!Ik ga in mei voor n weddingplanner bureau werken! Heb er helemaal zin in!
    Dikke kus (ook voor Mirel) van Dees

  • 18 Januari 2007 - 16:35

    Yvonne:

    Jullie zitten daar toch net ffies iets beter dan wij hier met windkracht 10, alleen Vincent z'n haar blijft lekker in model, maar verder......
    Weet je dat ik met Cynthia nog op Koh Samui ben geweest? Het ultieme kokosnoteneilandje. Ik kan je daar dus hééélemaal zien zitten op het strand.
    Veel plezier, groetjes,
    Yvonne

  • 18 Januari 2007 - 21:33

    Mamma:

    Lieve Marit,

    Dat was een heel lang verhaal. Jullie hebben het wel zwaar zeg!!

  • 02 Februari 2007 - 13:46

    Charissa:

    prachtig land Thailand. Ben net terug. Ben niet zo ver geweest: Bangkok, Ayutthaya, Kanchanaburi, Pattaya en nog wat plekken daar in de buurt en meer richting grens met Cambodia. Genoten en wat vind ikje verhalen fijn!
    Wel een beetje jaloers hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Krabi

Marit

Indonesie, Maleisie, Thailand, China, Tibet, Nepal

Actief sinds 29 Okt. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 50364

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Hike Hoge Kust Zweden

10 Maart 2012 - 10 April 2012

Chris y Marit Peru 2012

23 September 2010 - 05 November 2010

Thailand, Laos, Cambodja, China

05 December 2006 - 05 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: