Spoorzoekertje - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu Spoorzoekertje - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Marit Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Spoorzoekertje

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marit

07 Januari 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

Haaaai!
Inmiddels zijn we beland in de Cameron Highlands. In KL kwamen we er op 1 januari achter dat er islamitische feestdagen gaande waren, waardoor dus het nieuwjaar niet zo groots gevierd werd en een aantal dingen gesloten waren. Aan de hand van de Lonely planet hebben we twee routes gelopen en veel van Kuala Lumpur gezien: Islamitisch museum (wel open...mmh), Moskee, tempels, het bijzondere station, gebouwen e.d. Er was ook een plein met de vlag van Maleisie en ik heb echt nog nooit een vlag zo mooi zien waaien, zoals een vlag hoort te waaien eigenlijk, ja ja!..tja daar moet je bij zijn he..;-) Het was net spoorzoekertje: de routes met bezienswaardigheden op het kaartje..en op pad! We zijn heel de dag onderweg geweest en gedineerd in een food court in Central Market die Florence ons had aangerade (een vriendin van Mirel en mij uit Haarlem: heeft een heel to do book voor ons samengesteld!!)Alles bleek heel dicht bij elkaar te liggen, maar het duurde even voor we dat door hadden hehe. Op een marktje heb ik geposte kastanjes gehaald...lekker!! s avonds hadden we zin in de bios, maar die ene bij ons in de buurt was niet meer..en ach toen was internet ook geen slechte optie. De volgende dag bleek bij het ontbijt dat er veel Nederlanders in het hostel zaten en was even gezellig. We hadden besloten een bustour door de stad te doen. Eerst naar de vlindertuin geweest waar we Anu en Patrick (van Nieuwjaarsnacht) tegenkwamen. Mooie vlinders gezien daar!! In de bus kwamen we steeds dezelfde Amerikanen tegen, die goede tips voor Bangkok hadden en was erg gezellig. Die bus tour was ideaal, je kon overal uit en op stappen, weer veel gezien daardoor: ook stiekem even op het podium van nationaal theater gestaan hehe. S avonds in China town gegeten en ik ben s avonds nog naar de nachtmarkt geweest. En heb daar jawel een kompas gekocht: is inmiddels vaak van pas gekomen! De volgende dag op naar Kuala Selangor. Na een busreis van iets meer dan twee uur bleek het hostel uit de Lonely toch niet tegenover het busstation, maar 2 km lopen. Na 1 km kwam er een auto aan. De man wilde ons wel brengen. Ok over het algemeen stap ik niet bij vreemde (n) (mannen)in de auto maar hij leek absoluut ok. Dus wij met backpacks en al (paste net) ingestapt en netjes afgezet voor hotel, was lieve man van 30 en vond het leuk om 2 dames in de auto te hebben en wij vonden het wel een avontuur! Daar aangekomen kregen we een ruime kamer toegewezen ( 2 2 pers bedden) en zijn we de omgeving gaan verkennen. Het was een klein dorpje, maar daarbuiten lag een fort met apen en we hebben de grootste lol gehad! Bij een koffiehuisje gegeten, ze hadden daar de lekkerste verse appelsap en ijskoffie en als toetje hebben we patat gehaald..tja die zagen we na de koffie...daarna naar een internet cafe waar alle jongens van het dorp tegen elkaar gamede. Iedereen schreeuwe en had de grootste lol! Daarna zijn we naar het Fire Fligh resort gegaan. We werden gebracht door een jongen van ons hostel en gingen met een bootje de rivier op. Weer een eerste dat heb ik altijd al willen doen keer. De vuurvliegjes zaten overal in de bomen langs de rivier en af en toe vloog er 1 langs, was net kerst! We hadden besloten naar Melaca te gaan. Dit lag onder KL, dus niet echt een handige route maar ach..De reis ging goed, toen we naar de busstop liepen kwam de eerste bus al langs dus konden meteen opstappen. Daarna een overstap en voor we het wisten waren we gearriveerd. Ook hier bleek het busstation verhuisd en hebben we uiteindelijk een taxi naar ons hostel genomen. De eigenaar was een chinese man van in de 60, erg lief en zeer nette kamers. Die middag/avond een beetje rondgelopen, een schattig kerkje bezocht en de kleuren van Malaca bewonderd. Gegeten in het restaurant aan het water die door de lonely werd aangeraden, maar was helaas niet super lekker. Naar een sound en light show gegaan die de geschiedenis van Melace overenthausiast weergaf en stemmen, geluid en lichten onder het genot van een Starbucks coffee. Nog naar een internet cafe geweest en op de terugweg iets te aardig geholpen door 2 politiemannen (on duty: of we nog vrijgezel waren). Eenmaal bij het hostel aangekomen, was het hek opslot...urm...wij bellen en roepen, toen kwam onze huisbaas gelukkig naar beneden met een glimmende sleutel! Volgende keer voor twaalven..oeps...
De volgende dag weer spoorzoekertje gedaan met de Lonely Planet. Was erg leuk want dit kuststadje Melacce heeft een interessante geschiedenis. Eerst behoorde het tot de Portugese kolonie, toen Nederland, toen Engeland en even Japan WO II. Er zijn dus veel invloeden te vinden en veel oudheid. Lekker gegeten weer en door het internet toch weer na twaalven bij het inmiddels gesloten hostel gearriveerd. Dit keer iets minder vriendelijk begroet, maar dat was begrijpelijk...de volgende ochtend vroeg op voor de bus naar de Cameron Highlands. De reis was lang en na 5 uur bleek de bus het voor gezien te houden. Een jong echtpaar op uit Zwitserland had een deal gesloten met een andere bus voor 10 RM (ongeveer 2,50) konden ze mee met een andere, veel luxere bus. Wij hebben hetzelfde gedaan en bleek de juiste beslissing. Spullen ingeladen en off we went. We werden gedropt bij het lokale station, waar een tja een bus kon je het niet echt noemen, ons de bergen in bracht. Het was een rough ride en Mirel kon dat met haar wagenziekte slecht aan. De reis heeft in totaal 10 uur geduurt, maar om 19:00 waren we dan toch echt in de Cameron Highlands gearriveerd! In de lonely (tja als we dat ding toch niet hadden) stond dat je hostels hier kon bellen en dat ze je gratis ophaalden. We zijn beland in een goed hotel! Fijne kamers en beneden moet je je schoenen uitdoen. Die avond heerlijk indisch gegeten. Het is hier een stuk kouder en het regend constant, maar is wel even lekker. Die avond een tour geboekt voor de volgende dag. S nacht had ik het ijskoud, maar was te moe om een extra deken te pakken haha. De volgende ochtend bleek dat Mirel goed ziek was en de hele nacht op en neer naar de wc was gerend (deze is boven). Ze besloot die dag in bed te blijven. Ik heb ontbeten met 3 meisjes uit Londen, erg gezellig en goede tips voor Thailand gehad. Om half 9 ging ik met een andere groep mee op tour naar een bloemen kwekerij, een vlindertuin, theeplantage en een aardbeienkekerij met jummy aarbeienshake!! Het was erg gezellig. We waren pad met 10 man en ieder had zo zn eigen verhaal. S middags heb ik met Mirel gelunched. Daarna heb ben ik samen met een guide in de wildernis van de highlands wezen hiken! Dat was super! Het regende pijpenstelen, maar was fully equiped! We zijn echt diep de bush bush in gegaan en hij wist veel te vertellen. We liepen op een gegeven moment echt door kleine riviertjes vanwege de regen en vaak ook flink klimmen!We zijn drie uur onderweggeweest. Terug voelde Rel zich al wat beter en hebben samen even benenden gezeten. Ik ben alleen het dorp in gegaan op zoek naar een restaurantje. Daar kwam ik het paar uit zwitserland tegen en ben bij hun aangeschoven. Hebben 2 uur getafeld en was heel gezellig!Dat was it zeg maar! Heb weer foto's geupload op http://www.flickr.com/photos/90539320@N00/
Ok tot de volgende krabbel en een hele dikke kus voor iedereen!!!

• 07 Januari 2007 - 17:04

Pappa:

Tis weer ongelooflijk. Wat jij in een week meemaakt, hebik nog niet in een jaar. Keurige meid verder: let goed op die mannen die je overal mee naar toe willen nemen!
    Kus
    een bezorgde vader

• 07 Januari 2007 - 17:08

Annemieke:

Hoop dat jij ook nergens meer last van hebt. Mooi dat Mirella opgeknapt is. De foto's zijn weeer geweldig. Supercool al die tips!Dikke kus have fun
    Annemieke en Jur

• 07 Januari 2007 - 17:22

Yvonne:

He meis!

Ik ben het helemaal met je vader eens hoor! Wat maak jij onwijs veel mee daar! Bedankt voor je sms hoor, ik ben van plan om je deze week een hele lange mail te sturen! Heel veel plezier en pas op met al die mannen he...
    xxx Yvon

• 07 Januari 2007 - 17:53

(tante) Nell@ Star:

Hai Marit en Mirel,
    Wat een geweldige reis maken jullie toch en wat laten jullie daar 'ons lezers' heel erg van meegenieten! Dank.
    Zeg, nog al het goede toegewenst voor 2007 en dat we jullie maar weer heelhuids en gezond mogen terugzien tweede helft van dit jaar.
    Groet,

(tante) Nell@ Star

• 07 Januari 2007 - 23:27

Denkie:

Maritje en Mirel, een heel gelukkig nieuwjaar!
    Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal, echt supercool zo een beetje op de hoogte te blijven.

Dikke kus

• 08 Januari 2007 - 12:59

Charissa:

leuk
    ik ga volgende week naar Bangkok!